Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

»Hvorfor må vi ikke indføre de mest nærliggende løsninger og skaffe frisk luft i København?«

Mens der efter min bedste overbevisning er bred opbakning til konkret handling hænger den slidte V-LA-K-regering i bremsen, uden mod og visioner for at skabe bæredygtig forandring.

Frank Jensen
Frank Jensen Fold sammen
Læs mere

Vi vejrede morgenluft her i København, da der sidste år blev skiftet ud i V-LA-K-regeringen. Tilsyneladende var det ved at gå op for regeringen, at der også skulle være politik på hylderne for vælgerne i hovedstaden, og at der er et kæmpe ønske, også blandt blå storbyvælgere, om en grøn udvikling.

Især den ny miljø- og fødevareminister, Jakob Ellemann-Jensen (V), gjorde op med forgængerens symbiotiske forhold til landbruget og satte kækt miljø før fødevarer. Det var sød musik her i København, hvor vi længe har haft nogle helt oplagte forslag til, hvordan vi får ren luft i byen – altså forbedrer det helt nære miljø. Jeg har foreslået, at vi aktiverer miljøzonen omkring København og stiller miljøkrav til dieselbiler, der vil køre ind i byen. Jeg så gerne, at også kommunerne rundt om København fik lov til at stille krav, da alle kommuner med tæt trafik har legitimt krav på at begrænse den livsfarlige forurening fra diesel, så deres borgere kan trække vejret uden at frygte for deres eget eller deres børns helbred.

Jeg har også foreslået et forbud mod at etablere nye brændeovne i hjem, der er tilsluttet fjernvarmenettet, og en klækkelig præmie for at skrotte brændeovne. 99 procent af boligerne i København opvarmes med fjernvarme og har ikke behov for brændeovne. De skaber hygge indenfor – og sender giftig røg ud til naboerne.

I første omgang var der en helt ny lydhørhed over for Københavns ønsker fra den nye minister. Men da udspillet endelig kom, var det kun håbet, der var lysegrønt, mens regeringens ambitionsniveau på den grønne dagsorden var ikke-eksisterende. Til København og andre storbyer med forureningsproblemer gav regeringen mulighed for at stille miljøkrav til halvgamle varevogne og tunge lastvogne, men ikke til personbiler på diesel, som er langt flere. Til brændeovnene var der en utilstrækkelig præmie, der kun gives til ovne, der er over 23 år gamle (!) Og kommunerne rundt om de store byer får slet ikke lov til at stille miljøkrav.

Masser af andre storbyer har sat dato på, hvornår det er slut med gamle dieselbiler, bl.a. Paris, Oslo, London og flere tyske byer. Fordi det er entydigt, at dieselbilernes udstødning dræber og giver luftvejssygdomme. Min forestilling er ikke, at man kan drive en moderne storby i dag uden biler, men man kan stille rimelige krav til, hvor meget de må forurene. Jeg synes ikke, at det skal være en menneskeret at køre rundt og forpeste luften for andre.

Københavns byudvikling med kilometervis af cykelstier, fjernvarme og en ren badehavn er verdensberømt, og giver eksport til bl.a. Kina og USA. Så hvorfor må vi ikke indføre de mest nærliggende løsninger og skaffe frisk luft i København, der har Danmarks yngste befolkning? Mens der efter min bedste overbevisning er bred opbakning til konkret handling hænger den slidte V-LA-K-regering i bremsen, uden mod og visioner for at skabe bæredygtig forandring.