Gæsterne strømmer til danske museer - og det er der en rigtig god grund til

Vi taler sjældent om kunsten i samfundet på den måde, som jo er den enkleste af alle måder. Vi spilder derimod en masse tid på nationalromantiske smagsdomme, had til elite og kærlighed til provinsen og hvad ved jeg – i stedet for grundlæggende at forstå, hvilken funktion kunst og kultur har i vores samfund.

»Kunst er ikke nødvendigvis på livets side, kunst er ikke nødvendigvis forståelig, kunst er ikke nødvendigvis uforståelig. Kunst er mulighed, selv når vi beskriver den største præstation som det umuliges kunst.« Jens Nørgaard Larsen

Når Venedig Biennalen åbner i disse dage, sker det i tillid til, at kunsten har en rolle at spille i samfundet. Biennalen er hverken De olympiske lege i kunstnerisk præstation eller etablering af en ny kanon, hvor nogen er inde og andre er ude. Biennalen rækker ud mod folk med en slags overskud af betydning, nemlig den, som kunsten leverer, når den er god. Biennalen handler om verden NU set gennem de kunstnere, som lever NU.

Kuratoren Ralph Rugoffs disposition er et statement, der tager sit udgangspunkt i to forhold: For det første, at vi lever i en tid, som påkalder sig øget opmærksomhed i snart sagt alle retninger – »sense of urgency« er blevet den ansvarlige borgers hvilepuls – og, for det andet, at kunstnerne og kunsten har et skærpet blik for tiden, vi lever i. Kunne det ikke være et lille lærestykke, fragtet ind i en dansk debat om kultur, sådan per gondol?