Friskolernes ufrivilligt morsomme forsøg på at nedbryde fordomme

Vi bor i højere og højere grad med folk, der ligner os selv. Alt for meget af det, vi er fælles om, skrumper ind. Vi bliver nødt til at genoplive vores fællesskab og lære hinanden bedre at kende. Den udvikling skal starte med vores folkeskole.

Pernille Rosenkrantz-Theil SH Pernille Rosenkrantz-Theil SH

I TV-Avisen kunne man for nogle dage siden opleve et særligt eksperiment. Eleverne fra henholdsvis en grundtvigiansk og en muslimsk friskole skulle møde hinanden. Ved at arbejde sammen i løbet af en tema-dag skulle de lære hinanden at kende og nedbryde fordomme.

Eksperimentet er sådan set meget sympatisk. Men friskolernes eksperiment, hvor børn fra forskellige baggrunde møder hinanden, lærer sammen og får forståelse for børn, der ikke ligner dem selv, findes allerede. Det bliver udført hver eneste dag i en langt mere organiseret og systematisk form. »Eksperimentet« hedder folkeskolen.