E-sport er ikke barnligt tidsspilde, men en anerkendt levevej

Med præmiesummer, tilskuertal og vækstrater, der kan måle sig med de største sportsgrene, er der ingen tvivl længere: E-sport er kommet for at blive. Som motor for en lang række positive samfundsforandringer herhjemme bør de resterende skeptikere droppe fordommene om barnligt tidsspilde og anerkende gaming-fænomenet som en seriøs fritidsinteresse og potentiel levevej.

»Forældre har ingen grund til at bekymre sig, hvis deres børn kommer hjem og fortæller, at de drømmer om at blive den næste store stjerne hos de danske verdensmestre hos Astralis,« skriver Peter Møller Kristensen, adm. direktør i HP Danmark. SYLVAIN THOMAS

E-sport har haft ekstremt vokseværk de sidste par år. I dag har sporten en global fanbase på næsten 400 millioner og et marked med en årlig vækst på 5,5 milliarder kroner.

Dette skyldes blandt andet den teknologiske udvikling og den øgede digitalisering, der har fundet sted, siden verdens første videospil »Tennis for Two« så dagens lys i 1958. Tilsammen udgør de motoren bag e-sportens hurtige globale ekspansion i takt med, at gaming-udstyr og hurtige internetforbindelser er blevet allemandseje.