Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

DR vil sætte værdi over volumen

Befolkningens medievaner ændres og i takt med det også DRs opgave. Derfor siger vi klart, at noget er vigtigere end andet. I vores nye strategi definerer vi »demokrati«, »kultur« og »fællesskaber« som der, hvor vi har særlige ambitioner for public service.

»Vi skal bringe danskerne sammen om det vigtige. Derfor gør vi op med begreber som »share« og tidsforbrug, der hidtil har været helt afgørende parametre, når medierne konkurrerede om, at folk skulle tilbringe mest tid på netop deres kanaler,« skriver DRs generaldirektør, Maria Rørbye Rønn. (Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix) Fold sammen
Læs mere

Det seneste års tid har både medarbejdere, chefer, direktion, bestyrelse og ikke mindste brugerne været involveret i arbejdet med DRs nye strategi.

Ofte er den slags arbejde præget af brainstorms, post it-sedler og lignende med det formål at komme op med nye, vilde ideer. Sådan har vi ikke grebet det an. Tværtimod. Ikke fordi vi er modstandere af nye ideer, men vi har været gennem en tid, hvor en masse andre har haft mange holdninger til, hvad DR burde gøre.

Derfor har vi haft brug for at spørge os selv: Hvad er egentlig DRs DNA? På tværs af dem, vi har spurgt, har der været en rød tråd: Den journalistiske troværdighed. Oplysning af borgerne. En rolle også som kulturinstitution. At vi fortsat har evnen til at samle på tværs af landet og grupper i samfundet.

Kogt helt ind kan man sige, at vi skal bringe danskerne sammen om det, der er vigtigt. Og inden nogen farer i blækhuset: Mange andre i dette land laver vigtigt indhold. Det har vi ikke patent på. Men DR er den eneste, der har det som et krav at nå alle dele af befolkningen. Ikke kun særlige interessesfærer, politiske holdninger eller kommercielt attraktive målgrupper. Men alle – også dem, der er sværest at nå. Med denne opgave følger også et ansvar. For det er ikke nok at nå folk med hvad som helst og hele tiden.

»Det vigtige er ikke, hvor meget folk sidder og ser DR. Men når de så gør det, skal de opleve en helt unik kvalitet.«


Befolkningens medievaner ændres og i takt med det også DRs opgave. Derfor siger vi klart, at noget er vigtigere end andet. I vores nye strategi definerer vi »demokrati«, »kultur« og »fællesskaber« som der, hvor vi har særlige ambitioner for public service. Og hvis nogen tænker, at vi hermed bringer statsradiofonien tilbage til gamle, støvede tider, kan de godt tro om igen. DRs valgdækning og TV-Avisens stærke position og høje troværdighed er eksempler på, at det demokratiske kan formidles spillevende.

»Doggystyle«, »Herrens Veje« og podcastserien »Den nye stil« om dansk hiphop viser, at vi kan gøre kulturen alt andet end kedelig. Når Danmark samlet »Synger julen ind«, ser hvem der løber med Kronprinseparrets Priser, eller samles til fodboldfest på skærmen og på Aarhus Havn, viser det tydeligt, at DR fortsat har en aktie i, at vi er et folk, der føler samhørighed og fællesskab. Den slags vigtige, men medrivende indhold tør jeg godt love endnu mere af i fremtiden.

Vi skal bringe danskerne sammen om det vigtige. Derfor gør vi op med begreber som »share« og tidsforbrug, der hidtil har været helt afgørende parametre, når medierne konkurrerede om, at folk skulle tilbringe mest tid på netop deres kanaler. Det passer bare ikke længere særlig godt til et DR, der bliver meget mere digitalt, og som koncentrerer sine public service-ambitioner. Det vigtige er ikke, hvor meget folk sidder og ser DR. Men når de så gør det, skal de opleve en helt unik kvalitet. Kort sagt at DR er den tid værd, man bruger hos os. Vi vil sætte »værdi over volumen«, og hvis jeg skal spå, bliver det disse tre små ord, der de kommende år bliver den største strategiske forandring af DR.

»DRs indhold kommer til at fylde mindre.«


Det har fyldt meget i debatten, at man kunne skære ned på eller helt leve uden public service. Og at kommercielle virksomheder eller store internationale tech-giganter kunne producere det samme indhold lige så godt eller endda billigere.

Selvom alle disse på forskellig vis er vores gode samarbejdspartnere, er jeg helt uenig i, at de kan erstatte den rolle, som DR spiller her i landet. Derfor er jeg også glad for, at vi nu ser en mere konstruktiv tilgang til mediedebatten både fra politisk side og fra andre aktører. Det er jeg uendeligt glad for, for når jeg kigger rundt i en verden af falske nyheder, manglende fælles samtaler og den danske kultur i en hvirvlende global virkelighed, er det meget længe siden, der har været lige så meget brug for DR.

Det er ikke kun alle andre, der skal gå mere konstruktivt ind i debatten. Det skal vi også i DR. Vores bidrag til at bringe debatten videre i det konstruktive spor er klokkerent at sige, at der skal være plads til os alle i mediebranchen. DRs indhold kommer til at fylde mindre. Det er ikke altafgørende for mig, om danskerne fremover bruger DRs indhold tre timer eller under én time om dagen. Til gengæld vil vi så også være knivskarpe på – ja, endda stolte over – at der er noget, hvor vi har en helt unik rolle og opgave, som ingen kan løfte som os. Den opgave er så vigtig for vores lille land, at det er på høje tid med et opgør med den tidligere nedskæringskurs for public service.