Det er utrygt på skolen: Hver dag oplever jeg børn, der ikke trives

Selv om vi har fået en ny regering, mangler vi stadig en debat om, hvad vi gør ved vores stadigt flere udsatte børn i folkeskolealderen.

Jon Olufson skriver om konsekvensen af den fejlslagne inklusion, at han »er stærkt bekymret for børnenes udvikling eller mangel på samme. (...) Hver dag oplever jeg et utal af konflikter mellem børn, der ikke trives i de såkaldte gruppeordningsklasser. De har konflikter med hinanden, med de andre børn på skolen og med de voksne.« Sofie Mathiassen

Som pædagog oplever jeg hver dag konsekvensen af den fejlslagne inklusion, der foregår på landets skoler. Flere af de børn, der tidligere var på specialskolerne, skal nu rummes i en specialklasse på en folkeskole. Og stadigt flere af de børn, der tidligere var i specialklasserne, skal nu rummes i helt almindelige klasser. Alt dette i inklusionens navn.

Samtidig stiger antallet af børn med diagnoser. Og flere børn har ikke bare en, men flere diagnoser. Angst. Autisme. ADHD og mange andre.