Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Det er praktisk handling, der er brug for. Sværere er det ikke. Det haster

Den endeløse debat om anvendte metoder hjælper kun meget lidt de børn og unge af efterkommere, der har brug for et fagligt løft. Det gør praktisk handling til gengæld.

Foto: NIels Ahlmann Olesen

Berlingske offentliggjorde for et par uger siden en rapport fra Integrationsministeriet og Undervisningsministeriet, som skulle beskrive den faglige udvikling hos 3. generations efterkommere set i forhold til 2. generation i samme gruppe.

Debatten om rapporten blev fuldstændig lige så skæv, som tilfældet har været i de sidste mere end 25 år, når andre rapporter har forsøgt at sætte fokus på nogle af de problemer på udlændingeområdet, der har været behov for at blive løst.

Debatten om rapporten drejede sig meget lidt om selve problemet, nemlig at der er nogle børn og unge med fremmed baggrund, som har brug for at få et bedre fagligt niveau i skolen.

Foto: Eyvind Vesselbo SH Steen Brogaar.

Debatten i forbindelse med lanceringen af rapporten koncentrerede sig stort set kun om de problemer, der kunne rejses i forbindelse med de metoder, som var blevet anvendt, og den statistiske udvælgelse af de grupper, der indgår i rapporten. Det er selvfølgelig vigtigt at drøfte disse ting i relation til, hvad der kan konkluderes ud fra indholdet i rapporten. Men en af de vigtige ting, som rapporten viste, var, at der er brug for et øget fokus og dermed en øget indsats for at forbedre det faglige niveau for de grupper, der er belyst i rapporten.

Problemet med alene at diskutere metodeproblemer er, at det næsten hver gang bremser de initiativer, som kunne sættes i gang for at løse problemerne, der belyses. Det ender ofte med, at debatten dør hen, for herefter at vende tilbage igen uden at problemerne er løst. Så bliver mange medier og politikere igen overrasket over situationen og kræver handling. På den måde kører det i ring. For at undgå det, er det vigtigt at få løst problemerne.

»Man løser ikke problemerne ved gang på gang at fortælle de tosprogede elever, at deres faglige niveau ligger helt i bund. Det gør man i stedet ved at motivere dem og ikke ved at stigmatisere dem«


Mindre metode, mere handling

Helt fundamentalt er det af mindre betydning, om 3. generations efterkommere er marginalt bedre eller dårligere end 2. generations efterkommere. Det vigtige er, hvilket fagligt niveau de faktisk ligger på. Her er argumentet fra flere sider, at det går fremad, men det er ikke nok. Der skal solid handling til nu, hvis vi ikke skal sidde med lignende problemer om fem og ti år.

Der er brug for en målrettet indsats både på det faglige niveau og på det sociale og kulturelle område blandt eleverne på de berørte skoler.

I stedet for at diskutere metoder og andre teknikaliteter ville det derfor være mere konstruktivt at sætte kraftigt ind for at løse problemerne. Man løser ikke problemerne ved gang på gang at fortælle de tosprogede elever, at deres faglige niveau ligger helt i bund. Det gør man ved at motivere dem og ikke ved at stigmatisere dem.

Derfor er der brug for aktiv handling nu. Regeringen bør derfor snarest muligt nedsætte et hurtigtarbejdende udvalg bestående af folk med praktisk erfaring i at løse problemerne på området. Udvalget skal i løbet af to måneder komme med helt konkrete forslag til en indsats, som kan sættes i gang med det samme. Der er ikke brug for flere metodestudier. Det er praktisk handling, der er brug for. Sværere er det ikke. Det haster.