Det er ofte de tåkrummende beretninger om jobcentrene, der når aviserne – men de fleste borgere har et godt forløb hos os

Vi kan sagtens få øje på problemer i de danske jobcentre, men løsningen er ikke at privatisere indsatsen. Det er der eksperimenteret med i blandt andet Gribskov og Køge kommuner. Det gik helt galt med store menneskelige og økonomiske konsekvenser til følge.

»Vi er i kontakt med hundredtusindvis af borgere, og langt størstedelen af de mange forløb går godt,« skriver Jan Bolvig, Københavns Kommune, Ilse Asmussen, Lejre Kommune, og Karina Sørensen, Viborg Kommune. Liselotte Sabroe

Luk jobcentrene og erstat dem med private headhuntere. Sådan skriver Esther Dora Rado i Berlingske 6. august. I samme anledning efterlyser Rado de ansatte i jobcentrenes mening. Vi er ansat på jobcentrene i henholdsvis Viborg, Lejre og København, og vi er dybt uenige med Rado.

Jobcentrene er en krumtap i den aktive arbejdsmarkedspolitik, som vi rigtigt nok bruger relativt mange skattekroner på. Selvfølgelig skal vi se kritisk på, hvordan vi bruger offentlige midler. Men når et af problemerne er, at der er for lidt tid til den enkelte ledige eller sygemeldte, er løsningen ikke at spare penge på indsatsen. Tværtimod.