Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker at sende et debatindlæg til Berlingske.

Det er helt forkert, at unge influencere må reklamere for skønhedsoperationer

Det provokerer mig, at unge influencere med flere hundredtusinder unge følgere i Danmark må reklamere for plastikkirurgiske indgreb og tilmed give rabatkoder og udlodde operationer i gevinst. Det må stoppe nu.

»Hvis jeg som 16-årig havde set disse reklamer, ville jeg have ligget i min seng med min smartphone og savlet over, hvor meget jeg ville ønske, at det var mig,« skriver Sofie Carlø. På billedet ses influencer Fie Laursen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

Da jeg var 16 år gammel, tænkte jeg: »Når jeg fylder 18 år, vil jeg have en fedtsugning på min mave, klart have større bryster og tatoveret en Amagernummerplade på lænden.«

Listen over ønsker var lang, og mit selvbillede var på mange måder påvirket af flotte modeller i bladene og Paradise Hotel-deltagere, som var smukke og slanke.

Jeg havde en forestilling om, at det var sådan, man skulle se ud, for at nogle kunne blive forelsket i en. Men hvad der fyldte endnu mere for mig var, at jeg troede, at det var sådan, man skulle se ud for at blive lykkelig.

I de senere år har influencere fyldt mere og mere på de sociale medier. Særligt Instagram er fyldt med brugere, som vil have din og min opmærksomhed for at tjene penge. Jeg følger mange af dem, der deler ting, som jeg interesserer mig for. Jeg følger gerne profiler med skønlitteratur og kvindepower på tapetet. Jeg bruger gerne en rabatkode på en ny genbrugsuldtrøje og nye tips til strikkeopskrifter. Det er jeg vild med.

På det seneste har jeg dog opdaget en ny trend blandt nogle få influencere, som jeg er urolig ved. Jeg har bemærket, at reklamer for plastikkirurgi er dukket op på Instagram. Influencere som selv får foretaget indgreb og efterfølgende viser før- og efterbillederne. Der er rabatkoder til deres følgere, som så på den måde kan få behandlingerne billigere. Jeg har sågar set en konkurrence fra en influencer, hvor du kan vinde en behandling.

Sofie Carlø Fold sammen
Læs mere

For nylig var en influencer i vælten i de kulørte blade, fordi hun delvis boede i Norge og delvis i Danmark og havde udfærdiget reklame for plastikoperationer.

Hun havde fremvist et før-og-efterbillede af operationen og delt det på sin egen instagramprofil. Ifølge norsk lovgivning er det ikke tilladt at dele før-og-efterbilleder af skønhedsoperationer på en platform som Instagram. Markedsføring af operationerne må heller ikke indeholde tilbud eller lignende. Begge dele optrådte i dette tilfælde, en influencer med mere end 315.000 følgere, hvoraf mange af dem er unge mennesker og børn. Influenceren har reklameret for to operationer på sin profil. En tandoperation, der består i at få nedslebet de gamle og få lavet nye, og en mere ekstrem operation, som hedder »Brazilian Buttlift«.

Den sidstnævnte operation har flere influencere reklameret for. Et indgreb, hvor man suger fedtet ud af mave, lår, underhage og deslige for derefter at påføre det hele til ballerne. Indgrebet foregår i Tyrkiet, og du kan få ti pct. rabat på en af influencernes profiler.

Der er ikke noget galt i at få foretaget skønhedsoperationer, hvis man er utilfreds med sit ydre, det må stå for egen regning. Men det provokerer mig, at unge influencere med flere hundredtusinder unge følgere i Danmark må reklamere for det. At de må fremvise før-og-efterbilleder af indgrebene. At de må oprette konkurrencer sponsoreret af virksomheder om at vinde en operation. At de må tilbyde rabatkoder til operationerne. For mig at se har Norge fat i den lange ende.

Vi oplever en ungdom, som har store problemer med angst og stress. En problematik, jeg sagtens kan forstå, at vi unge har. Klimakrisen raser, skolen er fyldt med test og målinger på hvad som helst, og de sociale medier flyder over med smukke mennesker, som konstant reklamerer for, hvordan vi kan blive lige så smukke som de. Hudplejeprodukter, makeup, fitnessabonnementer, slankekure, og jeg skal komme efter dig.

»Det er skruen uden ende for perfekthedskulturen. Hvor ender vi henne som samfund, hvis det bliver normen?«


Vi må sætte nogle rammer for denne eskalerende præstationskultur. Et godt sted at starte ville være at følge Norges eksempel. Det skal være slut med før-og-efterbilleder af skønhedsoperationer på influenceres profiler. Slut med rabatkoderne. Slut med konkurrencerne om selv at vinde en operation. For det er skadelig reklame, som kun har til formål at tjene penge på andre menneskers dårlige selvværd.

Hvis jeg som 16-årig havde set disse reklamer, ville jeg have ligget i min seng med min smartphone og savlet over, hvor meget jeg ville ønske, at det var mig. Måske ville jeg have begyndt at spare sammen.

Vi bør ikke tillade, at unge mennesker bliver udsat for den slags reklame med rabatkoder og konkurrencer. Det er skruen uden ende for perfekthedskulturen. Hvor ender vi henne som samfund, hvis det bliver normen?

Hvorfor er personlig markedsføring, som rammer unge mennesker på de her svære følelser, lovlig i Danmark? Vi føler på mange måder, at vi kender influencerne, fordi vi følger dem i tykt og tyndt. Vi modtager tips og tricks fra dem med kyshånd. Det er på tide, at vi sætter en grænse for, hvad de må reklamere for. Min går her.