Det er en venstreorienteret idé, at virksomheder skal vise samfundsansvar

Virksomhederne tager større og større samfundsansvar, men har de rent faktisk et moralsk ansvar for at gøre det? Og ligger den opgave i virkeligheden ikke mere naturligt i borgernes hænder?

Jysks grundlægger Lars Larsen har udtalt, at der var god reklame i at give en del af sin virksomheds fortjeneste videre til et godt formål. Men har virksomheder også et moralsk ansvar over for samfundet, eller er det en grundlæggende venstreorienteret idé? Niels Ahlmann Olesen

Som tusindvis af andre mennesker lagde jeg i sidste uge vejen forbi Folkemødet, som i år stod i verdensmålenes tegn. Coop havde blandt andet fokus på plastik og plantebøffer, Danske Bank på virksomhedernes grønne ansvar og Carlsberg på rent drikkevand. Omkring 70 pct. af alle events kredsede om FNs verdensmål, og det fik mig til at tænke: Er virksomheder moralsk forpligtet til at udvise samfundsansvar?

Lad mig lige starte med at gøre to ting klart: Med ordet »virksomhed« mener jeg typisk virksomhedens direktør eller bestyrelse. Det giver ikke mening at besjæle virksomheden, som var den en handlende person. Kun mennesker kan bære et ansvar.