»Far. Dit engelsk er blevet endnu dårligere, siden vi flyttede til Danmark.«
Mine børns førstesprog er engelsk, og de er begge forfængelige på deres fars vegne.
Konstateringen fik mig til at læse, lytte og se endnu mere på engelsk.
Det var den første af to væsentlige begivenheder, som motiverede overvejelser om min informationsdiæt.
Den anden begivenhed var i begyndelsen af året. Jeg blev klar over, hvor dragende det var at diskutere lukningen af Irma. Dette magiske sted forsynede min barndom med franske hindbærtærter, og Coop havde først kvalt sjælen og beskæmmede nu de fysiske rester.
Som konsekvens sparede jeg tid og korttidshukommelse ved helt at fravælge den omsiggribende debat om afskaffelsen af store bededag.
Pas på agurketiden
Sommeren er en fin anledning til at reflektere over, hvad vi putter i hovedet. I agurketiden falder næringsindholdet i nyhedsstrømmene. De, der kreerer nyheder, skal jo også holde ferie.
Endvidere kan afbræk i tilværelsen som et nyt job, en flytning eller en sommerferie gøre det lettere at starte på en frisk. Vores gamle vaner bliver brudt, og på et eller andet tidspunkt skal vi have hverdagen til at flyde igen.
Måske hjælper det at tænke i en kostpyramide. Her er en skitse skrevet med sommerens løssluppenhed:
Pyramiden skal have en bund til at stå imod med. Berlingske er et godt bud på et første måltid.
Weekendavisen kan være et fiberrigt supplement, så vi er rustet med yderligere idéer og dybde.
Af og til kan lidt udenlandsk kolorit gøre godt. Det britiske ugemagasin The Economist eller amerikanske Bloomberg Businessweek kan være relevant for læsere af Berlingske Business.
Vores palet skal holdes ved lige, og hvis sprogforrådet tillader det, kan svenske Veckans Affärer eller tyske Wirtschaftswoche for eksempel også gøre godt.
Måske begynder tommelfingeren allerede at danse ved udsigten til nye fristende overskrifter på mobilen. Her advarer en af den vestlige verdens vigtige meningsdannere, Rutger Bregman, dog. Den syvende af hans ti leveregler er: Undgå nyhederne.
Forargelse og frygt giver klik. De tomme kalorier står opmarcheret lige bag de mest fristende overskrifter. »Breaking news« er også mest af alt blikfang.
Bregman advokerer for, at vi køber abonnementer og betaler for alt indhold. Når noget er frit tilgængeligt på internettet, er det som regel os, der bliver handlet med. Økonomer har længe vidst, at man ikke får noget foræret her i livet. De færreste tænker dog nok over, at vores øjne bliver solgt på auktion til den højest bydende annoncør.
Helt oppe i toppen af pyramiden er bøgerne. Og os, der er skatteydere, har allerede betalt for dem på folkebiblioteket.
Mens mange indtryk kort fanger og så går os forbi i vores flygtige tilværelser, omslutter bøgerne os og inviterer til at dvæle i vores eget tempo. De er langtidstilberedte, og de fleste forfattere kæler for detaljerne.
Generelle kostråd har den begrænsning, at vi er forskellige og har vores egne behov og lyster. Nogle skal følge nyhederne næsten minut for minut i arbejdstiden, fordi de lever af kommunikation eller aktiehandler.
Mange er effektive i deres brug af sociale medier og ved lige, hvem de vil følge tæt. Andre lytter i farten som substitut for at læse. Så er der folk som klummeskribenter, der helst skal have et stort og varieret indtag.
Udnyt bogens vitaminer
Nu er vi snart på vej ud af uge 29 og ind i uge 30. Grøntsager og frugter er fuldmodne. Alt er godt fra havet. Hvidvin, rosé og øl er på køl. Havegrillen gaber efter røde bøffer.
Måske virker sommerferien ikke som et oplagt sted at begynde en ny diæt. Men information er en helt anden størrelse end mad og drikke.
Grundstenene kan lægges nonchalant. Berlingske er jo allerede lige ved hånden. Og hvem kan ikke overkomme henslængt i en liggestol at snuppe en bog, som bagefter kan sættes op på den øverste hylde i pyramiden.
Og så giver sommeren god adgang til, hvad jeg personligt oplever som den mest givende kilde til information: Samtaler med mennesker, som er interessante, gør humoristiske betragtninger eller tør åbne sig om det smukke og svære i at være menneske.
Hav en vidunderlig sommer!
Nicolai Tillisch er ledercoach, forfatter og foredragsholder