Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Verden har brug for »upstanders« – ikke »bystanders«

Der er brug for ægte engagement fra erhvervsliv og medier, hvis vi skal opnå mere ligestilling og give plads til flere kvindelige rollemodeller.

»Flere kvindelige erhvervsledere i medierne kan inspirere andre kvinder til at søge mod direktørposter, hvilket igen giver dem en platform, som kan inspirere endnu flere kvinder,« skriver Josefine Volqvartz, stifter af KvindeKompagniet, der gerne vil skabe en dominoeffekt for kvinder og karrieren. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pr-foto
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Grøn omstilling, social ansvarlighed og diversitet. Der er nok at tage fat på, og for virksomheder kan det være svært at prioritere, hvilken dagsorden kræfterne skal kastes efter. Men tvivlen må ikke spænde ben for engagementet eller resultere i, at viljen smøres så tyndt ud, at det ikke batter.

Erhvervslivet udgør en kæmpe muskel, der i stadig stigende grad bliver mødt af forventninger, som ikke kun begrænser sig til vækst og arbejdspladser, men også at bidrage aktivt i forhold til bæredygtighed, CO2-reduktion, ordentlige arbejdsvilkår, mangfoldighed, ligestilling og inklusion.

Jeg er en af dem, der tillader mig at forvente noget.

Som stifter af KvindeKompagniet, der arbejder for synlige rollemodeller og flere kvinder i erhvervslivets top, og direktør i LEAD Agency, som har fokus på kommunikation af tidens store udfordringer, ser jeg et tydeligt behov for mere handling og større ansvar.

Heldigvis tales der mere og mere om de vigtige agendaer, men greenwashing, pinkwashing og andre forvaskede farver klæder ingen, og reel action – ikke bare snak og marketingstunts – er påkrævet.

Verden har ikke brug for »bystanders« eller virksomheder, der bare holder en festtale uden for alvor at gøre noget. Vi har brug for »upstanders«, der rejser sig og går aktivt ind i de kampe, der skal kæmpes på vegne af kommende generationer.

Hvad kan man så gøre?

Database til medierne

I KvindeKompagniet går vi konstruktivt til værks. Det gør vi gennem en række aktiviteter med den fælles ambition at bidrage positivt til den stadig meget skæve kønsfordeling, der præger bestyrelseslokaler, direktionsgange og iværksættermiljøet. Alle steder ligger andelen af kvinder beskæmmende lavt omkring de 20 procent.

Blandt andet er vi i gang med at etablere en database over kvindelige kilder. For også medierne har et medansvar for at løse diversitetsudfordringen.

Flere kvindelige erhvervsledere i medierne kan inspirere andre kvinder til at søge mod direktørposter, hvilket igen giver dem en platform, som kan inspirere endnu flere kvinder. Med andre ord skal vi skabe en dominoeffekt, hvor synlige rollemodeller spiller en aktiv rolle i den positive udvikling.

Kvinder udgør kun 35 procent af nyhedskilderne. Det forklares på mange redaktioner med, at de kvindelige kilder er svære at finde. Og her er det, at vi i KvindeKompagniet gerne rækker en hjælpende hånd. Der er masser af kvindelige ledere, eksperter, talenter og rollemodeller derude. Når de er svære at finde, er det fordi, medierne ikke er vant til at se i deres retning. Nu samler vi kvinderne i en database, så de er lette at fremsøge.

Aktivt engagement

Databasen bliver en paraply for andre lister, kartoteker og databaser, og vi gør det nemt for mediernes nyhedsredaktioner, så de kun skal søge ét sted efter en kvindelig kilde.

Ring til hende i stedet for den sædvanlige mandlige kilde – og vupti, så har mediet ydet et lille bidrag til ligestillingen.

Gør det flere gange, og bidraget bliver større.

Gør flere medier det, begynder det for alvor at batte – ikke kun i spalterne, men også i rollemodellernes afsmittende virkning i erhvervslivet.

KvindeKompagniets database bliver Danmarks største rollemodelsportal, og den er kun mulig, fordi en række virksomheder og organisationer – blandt andet Netcompany og Dansk Industri – har valgt aktivt at engagere sig. For mig er de inspirerende eksempler på »upstanders«.

Min opfordring er her, at flere virksomheder tager aktivt stilling og sætter ind med reel handling og opbakning. En symbolsk skilling og en highfive er ikke nok til at gøre den nødvendige forskel. Tag skridtet fuldt ud, læg »bystanderen« på hylden og bliv »upstander« i stedet. Det skylder vi vores børn og vores fælles fremtid.