Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Ved næste lønforhandling bør du bede om toiletpapir og en pose kaffe

Vi skal hylde og gøre det meget lettere og mere attraktivt at fortsætte arbejdet fra privaten, mener Soulaima Gourani.

»Vi bør huske alle de herlige penge, virksomheder sparer ved, at hjemsendte ansatte drikker egen kaffe, ikke spiser i kantinen, ikke sidder på toilettet i arbejdstiden og dermed ikke bruger kontorets toiletpapir,« skriver Soulaima Gourani i denne klumme. Fold sammen
Læs mere
Foto: Barbara Gindl/AFP/Ritzau Scanpix

Vi er så vant til at hylde lærere, sygeplejersker og læger – nu er det på tide at hylde dem, der arbejder hjemmefra!

Her i USA ville de have meget højere coronasmittetal, hvis ikke det var for de millioner af mennesker, der velvilligt havde været villige til – og det med den yderste grad af tålmodighed og fleksibilitet – at arbejde fra deres køkkenbord, garage eller sågar fra deres bil i mangel på plads eller ro derhjemme.

De har ofret sig, kan man sige.

Og tro mig, det er ikke let at arbejde fra et kollegieværelse med en roommate, i en etværelseslejlighed med hjemmeskolede børn og en hund eller fra en kælderlejlighed med ringe wi-fi.

Vi er så vant til at hylde sundhedspersonalet, og det med rette, men heltene er også de millioner af voksne, der under næsten utilgiveligt ringe vilkår arbejder hjemmefra.

Når det så er sagt, bliver der arbejdet, og produktiviteten er tårnhøj. Med andre ord: Vi behøver ikke (altid) en kontorstol og et særskilt rum for at kunne levere en god indsats.

Det er naturligvis optimalt med et ekstra lokale med mere, men dette er ofte ikke realistisk, medmindre man bor i provinsen i et hus. De fleste i storbyen lever i mindre boliger – altså ligesom man gør det i København for den sags skyld.

Betyder dette, at man ikke kan arbejde hjemmefra?

Nej vel! Her under pandemien nyder især USA godt af, at ansatte gerne vil arbejde hjemmefra. Og af, at over 40 procent af alle job i USA kan udføres hjemmefra.

»En hjemmearbejdsplads er faktisk omfattet af de samme regler om arbejdsmiljø som en almindelig arbejdsplads i virksomheden. Det betyder, at den skal indrettes sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt og på en måde, som sikrer, at der kan arbejdes effektivt og uforstyrret. Det er logisk, men det er da ikke spor realistisk.«


TDC Nets HR-direktør, Hanne Blume, har netop meddelt, at medarbejdere fremover selv må bestemme, hvor og hvornår de vil arbejde. Bare de leverer de aftalte opgaver til tiden. Faktisk viser TDCs interne undersøgelser, at 70 procent af de »hjemsendte« medarbejdere oplevede, at de blev mere effektive, fordi de arbejdede mere fleksibelt hjemme. 65 procent oplevede en bedre balance mellem arbejde og fritid, mens 92 procent af lederne oplevede, at produktiviteten steg.

Her i USA ses samme trend. Amazon, Facebook med flere har alle annonceret, at de vil tillade deres teams at arbejde 100 procent »remote« – også efter at denne pandemi er ovre.

Tyskland planlægger at gøre det til en medarbejders ret at arbejde hjemmefra. Jep!

Der er mange klare fordele ved at tillade ansatte at arbejde hjemmefra. Nu mangler vi blot at lovgivningen følger med, så den tilpasses en mere fleksibel arbejdsform.

En hjemmearbejdsplads er omfattet af samme regler om arbejdsmiljø som en arbejdsplads i virksomheden. Det betyder, at den skal indrettes sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt og på en måde, som sikrer, at der kan arbejdes effektivt og uforstyrret. Det er logisk, men det er ikke realistisk.

Bør hjemmearbejdende medarbejdere så ikke kompenseres for daglige udgifter, der normalt dækkes af deres arbejdsgiver?

Vi bør da lige tale om alle de herlige penge, virksomheder sparer ved, at du drikker din egen kaffe, ikke spiser i kantinen, ikke sidder på toilettet i arbejdstiden og dermed ikke bruger kontorets toiletpapir.

I Holland har National Institute for Family Finance Information beregnet og besluttet, at arbejdsgivere skal supplere arbejdstagernes løn med to euro pr. dag for at dække udgifter til el, vand, kaffe og toiletpapir, der bruges af personalet i arbejdstiden.

Mange danske arbejdsgivere ønsker at trække grænsen ved refusion af hjemmekontorudstyr og siger, at »vi« jo allerede sparer tid og penge, idet medarbejdere ikke skal pendle til jobbet.

Det kom i øvrigt som en overraskelse for mange chefer her i USA, at det er langt dyrere for medarbejdere at arbejde hjemmefra end først antaget. Mon ikke dette også gælder i Danmark?

Faktum er, at vi trænger til en opdatering af reglerne for hjemmearbejdspladser og hermed også til, hvad medarbejdere kan trække fra eller få tilskud til.

I dag risikerer man store skattemæssige konsekvenser, hvis arbejdsgiveren kompenserer for hjemmearbejde økonomisk. Dette betragtes som ekstra løn!

Der burde være en 10.000 kroners bagatelgrænse for alle, der accepterer at arbejde hjemmefra, som en del af landets coronastrategi. Man kan for min skyld også oprette centrallagre, hvorfra folk kan hente aflagte kontormøbler, headset, printerpapir og kaffe, så alle har, hvad de skal bruge.

Pointen er, at vi skal hylde de hjemmearbejdende og gøre det meget lettere og mere attraktivt for de hjemmearbejdende at fortsætte arbejdet fra hjemmet.

Soulaima Gourani er foredragsholder, iværksætter og forfatter