Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Tag ved lære af Mr. Corona – mug ud i gammelt kolort

Det skal tage elendige fire måneder at få udbetalt sine feriepenge fra det offentlige. Det er sigende om tre ting: Pengene bliver ikke brugt på »sommer i Danmark«, den offentlige sektor er ineffektiv, og statens fratagelse af folks penge er idioti. Har I eksempler på lignende i jeres virksomhed? Krisen giver anledning til refleksion, forbedring – og at alle muger ud i unødvendig kompleksitet og skrald.

Esther Dora Rado. Fold sammen
Læs mere

Det er ingen hemmelighed, at langt de fleste virksomheder har fået en ordentlig dragt prygl – men nød lærer nøgen kvinde at spinde. Spørgsmålet er, kan man spinde guld? Man kan i hvert fald begynde med at lade være med at kyle det ud af vinduet.

Hånden op, hvor mange har stået og repræsenteret på tapetmessen i Dallas og derefter kørt ordrer ind, der var større end udgifterne til at sende topteamet afsted og købet af luksusstanden i messehallen »tæt på scenen«?

Hvor mange ligegyldige konferencer og halvdagsarrangementer med pindemadder om GDPR har man afholdt eller sendt medarbejdere afsted på for »at netværke«, hvor der rent faktisk er kommet profitabel udvidelse af netværket ud af det?

Hvor mange kundeplejearrangementer blandt ynglingene, som alligevel har max-budget på kontrakterne og derfor ikke kommer til at give en skilling mere, bare fordi du inviterer dem ind at se Batman eller på fin restaurant, har resulteret i andet end udgifter og højst en gang tømmermænd? Hvor mange medarbejderarrangementer har skaffet dig af med utilfredshed og sladder og skabt større tilknytning, der varede ved?

Hvad med de hammerdyre konsulenthuse man har rendende, på trods af at hele ledelsen selv har taget en dyr MBA, modsat Jeppe, der frisk fra CBS sidder på kontoret og nusser med standardmodellerne. Millionerne værd? Hvad med gamle skodlicenser, unødigt IT, kompleks administration med for mange led, abonnementer på æblekasser, firmamassage eller croquis?

Finansiel ROI og bæredygtig udvikling står i baggrunden for umålbar fantasi-ROI i form af, hvilken anseelse en notits på side 30 i avisen, det rigtige konsulenthus eller lidt facetime med nogen andre, der i øvrigt også sælger tapet eller laver marketing, kan føre med sig.

Det skal tage elendige fire måneder før danskerne kan få deres feriepenge. Den offentlige sektor er ineffektiv, skriver Esther Dora Rado. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

The purpose of business is business

Sandheden er, at der er meget, vi kan undvære. Og det har krisen vist os. Nu kan vi muge ud – og vende tilbage til kernen!

»The purpose of business is business,« sagde økonomen Milton Friedman. Det er næsten fy i dag i regnskoven af gedekøb, »elsk din medarbejder«, stjernekonsulenter og anstrengelser for at være frontløbere på CO2-banen og andre aktiviteter, der sjældent har noget med virksomhedens formål at gøre, og ofte misbruges til marketing og spin.

Når der ikke er udsigt til overskud, skal »the purpose of business« være business. At fokusere på at lave tis om til drikkevand i toiletterne er ikke i orden. Hvis virksomheden ikke fokuserer alt på at lave indtjening og skabe overskud, så er der ingen virksomhed, ingen medarbejdere, intet grundlag for fremtidige investeringer; ingenting.

Medarbejderne bliver ikke sure

Hvis man tror, at medarbejderne eller kunder skrider eller bliver sure, hvis man skærer ind, kan man godt bede om at få sine skolepenge tilbage. Virksomheder skaber ikke sammenhold, fordi de har kundearrangementer, bowling og buffet i Valby eller Nespresso-maskiner. Sammenhold skabes ved at føle sig som en del af et fælles projekt – og på arbejdspladsen skal projektet sjovt nok være arbejdet.

Nogle af de virksomheder, som har de mest engagerede medarbejdere, er de små startups. De har ikke en rød reje, men medarbejderne føler sig involveret og får kommunikeret effekten af deres arbejde på virksomhedens bundlinje og bliver belønnet, når der er gevinst. De elsker hverken deres chefer eller kolleger eller snobrød – men deres arbejde, at nå milepælene sammen og nærværende ledelse.

Det er ikke kapitalistisk at sætte forretningen forrest, det er samfundsansvar og bæredygtigt. Så drop I bare alt det, vi har lært af Mr. Corona, at vi sagtens kan leve uden: Konferencer, fryns, logokarameller, gratis seminarer og turen til ølbryggeriet med kunderne. Effektiviser processer, betaling, opkrævning, innover, fokuser på kernen, tag udgifter op til overvejelse, ryd op, og skær ned på skrald og feel good – arbejd på kultur med synlig, »klar-i-mælet«-ledelse i stedet. Reflekter og bliv bedre, offentligt som privat.