Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Spar advokatundersøgelsen, Anders Holch. Tag hellere en tjans som chauffør i Nemlig.com

Bestseller-bossen har som hovedaktionær i Nemlig.com sin del af ansvaret for de kritisable arbejdsforhold blandt virksomhedens chauffører, som Politiken har afsløret. Nu rasler 3F med arsenalet af konfliktvåben, mens Anders Holch har lagt sig ud med både kunder og politikere.

Ejerne bag Nemlig.com har på rekordtid ændret fortællingen om netsupermarkedet fra positiv til negativ. Nu truer 3F med konflikt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Pr/Nemlig.com

På rekordtid er det lykkedes Bestseller-milliardær Anders Holch Povlsen og Nemlig.coms topchef, Stefan Plenge, at svække fortællingen om netsupermarkedet fra en af coronakrisens mest opløftende succeshistorier til en fortælling om en problematisk virksomhed på kant med reglerne.

Anders Holch Povlsen, som personligt ejer to tredjedele af aktierne i Nemlig.com, er ligesom supermarkedets stifter, storaktionær og administrerende direktør, Stefan Plenge, havnet i et uoverskueligt opgør med Nemlig.coms kunder, underleverandører, ansatte og med Christiansborgs politikere.

Ingen er ellers som Stefan Plenge blevet rost for at se og gribe en mulighed under den værste krise siden Anden Verdenskrig og banke en ny vækstvirksomhed op med over 1.000 ansatte. Og ingen rigmand er som Anders Holch Povlsen blevet beundret for at spotte Nemlig.com som investeringsobjekt.

Men i den forløbne weekend afslørede Politiken bagsiden af succesen. Anders Holch Povlsen, som var formand frem til 2017 og nu er menigt bestyrelsesmedlem, og Stefan Plenge har valgt en helt særlig forretningsmodel. Den indebærer, at chaufførerne – ofte af udenlandsk herkomst – i de kendte Nemlig.com-varevogne ikke er ansat i virksomheden, men hos små vognmænd, som har kontrakt med Nemlig.com.

Chaufførerne arbejder til lave lønninger under kritisable og måske endda ulovlige forhold under voldsomt tidspres, hvor de slæber tunge byrder til fjerde sal og overtræder færdselsregler for at levere til tiden. Ellers vanker der nemlig bøder, der ifølge Politiken kan overstige dagslønnen.

Nemlig.coms kommunikationschef sendte i første omgang ansvaret videre til vognmændene, men nu har Nemlig.com suspenderet bødesystemet og lover bod og bedring. »Det er forhold, som på ingen måde lever op til de værdier, som vores virksomhed er bygget op omkring,« skriver et eksternt pr-bureau i en pressemeddelelse.

Bureauet meddeler, at Nemlig.com »straks« igangsætter en advokatundersøgelse, der skal kortlægge sagen, og man etablerer desuden en whistleblower-ordning, hvor alle i og omkring Nemlig.com anonymt kan henvende sig.

Ifølge en arbejdsmarkedsforsker ved Aalborg Universitet har 3F bøvlet med Nemlig.com i flere år, så forholdene kommer næppe bag på Anders Holch Povlsen og Stefan Plenge. De to aktionærer burde have indset, at et stykke papir med code of conduct-regler stukket i næven på en lille selvstændig vognmand næppe er tilstrækkeligt til at opfylde ansvaret for, at tingene foregår ordentligt i alle led af værdikæden.

En tur som chauffør med en af varevognene kunne mere effektivt end nogen advokatundersøgelse lette forståelsen hos dem begge.

Nemlig.com har i folkemunde skiftet navn til Væmlig.com, og sagen har skabt røre på ministerniveau og i begge sider af folketingssalen. Beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) vil have et opgør med, hvad han kalder »kreative fiksfakserier«.

SFs altid stridslystne arbejdsmarkedsordfører, Karsten Hønge, taler om forråelse og øget brutalisering af arbejdsforholdene i transportbranchen, mens Venstres arbejdsmiljøordfører, Anne Honoré Østergaard, forlanger en redegørelse fra Arbejdstilsynet.

Samtidig varmer Danmarks mest kampglade fagforening 3F op til konflikt mod Nemlig.coms underleverandører og til sympatikonflikt mod selskabet, hvor 3F organiserer en del af de ansatte lagerarbejdere. Alt imens et hav af kunder brokker sig på Nemlig.coms Facebook-profil og på Trustpilot.

Beskæftigelsesministeren vil gerne finde en løsning på, hvordan medarbejdere på nye, digitale platforme organiseres. Nemlig.com står nemlig ikke alene om modellen, hvor medarbejderne er ansat hos underleverandører, eller ligefrem hver især er selvstændige. Modellen benyttes også af Wolt, en platform, hvor kunderne bestiller mad fra restauranter og får den bragt.

Mens Peter Hummelgaard tænker, skal ledelsen i Nemlig.com og Wolt huske, at vi i Danmark ikke har tradition for politisk accept af working poor. Virksomheder, som kører til kanten af, hvad der er politisk acceptabelt, risikerer derfor politiske indgreb til skade for hele erhvervslivet.

Virksomheder som Nemlig.com og eksempelvis Wolt er væsentlige for samfundet, når de følger reglerne, fordi de kan være en vej ind i job for unge og for mennesker på kanten af arbejdsmarkedet. Men kun hvis deres forretningsmodeller ikke ses som en vej til at skabe working poor.

Lige nu står Holch Povlsen og Plenge med en dårlig sag, og først og fremmest ville det klæde dem at forklare sig direkte overfor offentligheden fremfor at gemme sig bag en indhyret pr-konsulent.

»Nemlig.com har i folkemunde skiftet navn til Væmlig.com, og sagen har skabt røre på ministerniveau og i begge sider af folketingssalen.«