Når sexismesagen rammer: Det er kulturen – og djævlen ligger i detaljen

Den seneste tids fokus på sexismesager hos blandt andet Berlingske Media og TV 2 og i shippingbranchen bør give anledning til generel selvransagelse hos alle ledere – også i andre brancher. Det er en anledning til at se kritisk på sin egen ledelsesadfærd og til at erkende, hvilket stort ansvar man har for den kultur, man så ofte refererer til som noget givent og svært foranderligt.

Michael Dyrby, der er tidligere chef på TV 2, måtte for nylig trække sig som chefredaktør på B.T. i kølvandet på dokumentar om sexisme på TV 2. Det handler om kultur, og detaljerne er vigtige, når det kommer til sexismesager, skriver Eva Zeuthen. Asger Ladefoged

»Det er kulturen«. Sådan lyder det i disse dage, når mange nuværende og tidligere topchefer skal forklare og forsvare, hvordan de håndterede sexismesager og anden uhensigtsmæssig adfærd i organisationer, de stod i spidsen for.

Og det er jo et rigtigt svar, for kultur kan meget – kultur kan understøtte hensigtsmæssig adfærd, vise den gode vej, vise ordentlighed og drive et kundefokus. Men kultur kan også det modsatte – gøre, at helt utilstedelig adfærd og helt forkert ledelse understøttes og bliver legitim.