Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Milliardtab og lukkede lufthavne kan ikke slå denne mand ud: Her er luftfartens evige optimist

Midt i luftfartens største krise nogensinde ser Norwegian-stifter Bjørn Kjos muligheder i stedet for begrænsninger. Det kræver et meget lyst sind i en tid, hvor Norwegian kæmper for overlevelse.

Nordmanden Bjørn Kjos var i 1993 med til at stifte luftfartsselskabet Norwegian, hvor han i 2002 blev øverste chef. I 2019 stoppede han som topchef for Norwegian, men han er langt fra en færdig mand. Her er han fotograferet i Københavns Lufthavn. Fold sammen
Læs mere
Foto: Simon Læssøe/Ritzau Scanpix

Netop nu kæmper det norske flyselskab Norweigan for overlevelse. Uanset udfaldet kommer Norwegian til at være en skygge af sig selv.

Væk med langdistanceflyvninger og store dele af det europæiske rutenet, en halvering af antallet af fly, ned med gælden og ind med friske penge er en række af punkterne i den store redningsplan for et af Norges mest kendte selskaber.

I modsætning til SAS er Norwegian ikke statsejet og har derfor ikke haft samme muligheder for at blive holdt kunstigt i live her under flyindustriens værste krise nogensinde. Men det er ikke den eneste grund til de nuværende problemer for Norwegian, der gik ind i coronakrisen i dårlig stand.

Fra at være udfordrer og lillebror truede Norwegian i en periode SAS som Nordens største flyselskab. I 2015 var Norwegian 11 milliarder danske kroner værd, mens SAS kun havde en markedsværdi på fire milliarder kroner. Tilsyneladende fik selskabet, der i mange år var anført af den karismatiske nordmand Bjørn Kjos, storhedsvanvid og bestilte i 2012 hundredvis af nye fly. Her begyndt det at gå skævt for Norwegian, der samtidig havde udviklet sig i alle mulige og umulige retninger med en bank og indenrigsflyvning i Argentina.

Selskabets høje gæld og vildtvoksende forretningsmodel var en af grundene til, at den norske regering i november afviste at hælde flere penge i det kriseramte selskab.

Men de mange dårlige nyheder om Norwegian slår ikke Bjørn Kjos, der i 2019 stoppede som topchef i flyselskabet, ud af kurs.

Han genopliver nu den drøm, der har kostet Norwegian dyrt: Langdistanceflyvninger til lavpris – upåagtet, at langdistanceflyvninger er en langt mere kompliceret forretning end rutefart mellem to europæiske lufthavne.

»Det er nu, at morgendagens vindere i luften bygger deres forretninger. Det er nu, hvor hele branchen er lammet af en pandemi og restriktioner, at kampen om fremtidens flykunder vindes.«


Den 74-årige Bjørn Kjos, der har været jagerpilot gennem seks år, er trådt ind i ejerkredsen bag Norse Atlantic Airways, som skal tage handsken op efter Norwegian og flyve mellem Europa og USA, så snart der bliver mulighed for det, for sidenhen at udvide til Asien, skriver den norske erhvervsnyhedstjeneste E24.

»Det er nu, man kan sikre gode betingelser,« siger Bjørn Kjos til E24 og kalder det »et vældig rigtig tidspunkt« at gøre klar til afgang, mens verden fortsat ligger i dvale som følge af coronaepidemien.

Bjørn Kjos mener, at Norse Atlantic Airways kan samarbejde med både Norwegian, EasyJet og amerikanske JetBlue.

Også den anden Norwegian-stifter og tidligere bestyrelsesformand, Bjørn Kise, er med i den nye satsning i Norse Atlantic Airways, der har Bjørn Tore Larsen som grundlægger og chefpilot. Bjørn Tore Larsen ejer 63 procent af selskabet, mens Bjørn Kjos nu ejer 15 procent og Bjørn Kise 12 procent.

Bjørnebanden har store ambitioner.

»Jeg ser disse selskaber som en samlet satsning. Hvis ikke Norwegian vil og kan satse på langdistance, er det vældigt fint, at Bjørn Tore og holdet gør det. Det er en win-win-situation for begge selskaber,« siger Bjørn Kjos til E24.

Spild aldrig en god krise

Det er bemærkelsesværdigt på flere planer. Naturligvis for flypassagererne, hvor tusindvis af skandinaver formentlig tripper for at komme ud af flyve igen. Og hvor et lavprisselskab med ruter ud af Europa kan være et attraktivt bud.

Men naturligvis også set i lyset af, at de tidligere planer har været en medvirkende årsag til, at Norwegian har balanceret mellem liv og død og nu bliver et mindre selskab.

Simon Bendtsen er souschef og virksomhedsredaktør på Berlingske Business. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt.

Det interessante perspektiv for alle os andre og for resten af flyindustrien er dog især, at det er nu, at morgendagens vindere i luften bygger deres forretninger. Det er nu, hvor hele branchen er lammet af en pandemi og restriktioner, at kampen om fremtidens flykunder vindes.

»Det nye selskab vil forsøge at kapitalisere på efterladenskaberne efter Norwegian. Og de ved, at det største marked målt i billetindtægter for det gamle Norwegian før krisen var USA-flyvninger. Muligheden for dem er, at der kommer en enorm opblomstring i rejselyst efter corona. Risikoen er, at det trækker ud med den genrejsning. Men ved at vente til december med at starte – og ved at have en begrænset flåde, som man nok har fået verdens bedste aftale omkring – så begrænser man risikoen betydeligt,« vurderer den norske luftfartsekspert Hans Jørgen Elnæs, Winair, overfor Dagbladet Børsen.

SAS reklamerer lige nu med billige billetter for at lokke flypassagererne til, når verden normaliseres. Ud af asken efter Norwegian ser det nu ud til, at en konkurrent vil vise sig. Det er en dårlig nyhed for SAS, der formentlig havde set frem til mindre konkurrence på hjemmebanen.

Hvad er læren af det nye initiativ? For det første skal man aldrig vende ryggen til driftige nordmænd. For det andet, at en krise altid giver muligheder for noget nyt. For det tredje, at konkurrence gavner forbrugerne med større udbud og lavere priser.

Men måske også at der er en hårfin grænse mellem det geniale og det gale. Det er et helt åbent spørgsmål, om det nye selskab tilhører den ene eller den anden kategori.

Simon Bendtsen er virksomhedsredaktør og souschef på Berlingske Business.