Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Mere menneske, mindre maskine: Det skal topchefer gøre for at vinde kampen om de unge talenter og den nye vækst

Der er kamp om de unge talenter på det danske arbejdsmarked. Fire ud af ti virksomheder har i en undersøgelse, som Dansk Industri står bag, peget på, at mangel på arbejdskraft bliver den største vækstudfordring i 2022. Der er masser af job at få – så de unge talenter kan vælge og vrage. Derfor bliver virksomhederne nødt til at gøre sig attraktive.

Der er rift om de unge, når de skal ud på jobmarkedet. Hvis virksomhederne skal have en chance for at rekruttere og ikke mindst fastholde dem, er topcheferne nødt til at vise et menneskeligt ansigt. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den unge YouTube-generation eller millenials, som de også kaldes, går op i nogle helt andre ting end den ældre generation. De vil have et godt liv frem for en prangende karriere.

Løn, spændende arbejdsopgaver og nu også fleksibilitet efter corona – dem kan man få alle steder. Så virksomhederne skal ind og differentiere sig. Den nye generation vil have autenticitet og vil kunne mærke virksomhedens værdier.

Generelt trives de unge talenter ikke i hierarkier, men i en flad struktur. Det stiller krav til ceo'en – hvis virksomhederne vil tiltrække og fastholde de unge talenter.

Ceo’en skal ud og tale direkte til de unge – og ceo’en skal turde læne sig ud over strategipræsentationen. De skal turde bringe sig selv, deres eget liv og egne private erfaringer i spil.

Det stærkeste værktøj, ceo’en har, er identifikation. Der skal inspirerende taler og adfærd til, hvis de unge talenter ikke bare skal ind i folden, men også fastholdes igennem længere tid. Derfor er det heller ikke nok med en fin velkomstpræsentation fra ceo’en. Vi taler ceo-synlighed og engagement for real; for det er dyrt for virksomhederne, når de unge talenter rejser igen efter kort tid.

Helt konkret er der tre parametre, ceo’en skal fokusere på:

1. Medierne
Ceo’en skal sørge for at være synlig i medierne. Her er det ikke bare nok at kommunikere væksttal ud. Ceo’en skal vise, at han eller hun er et menneske – og ikke en maskine. Der skal kommunikeres værdier og personlige erfaringer i medierne. Det hele skal være lidt mere menneske – mindre maskine.

De unge talenter spejler sig ikke i pladespillerudtalelser. De spejler sig i mennesker. Og her har de danske topchefer en stor opgave foran sig – for langt de fleste har øjnene på vækst og deler ikke ud af sig selv. De unge talenter kommer til at søge derhen, hvor der er hjerte bag – og ikke kun hjerne. Og den kommunikation skal kultiveres og trænes, præcis ligesom en sportsgren.

2. Følelser og egne oplevelser skal præge strategipræsentationerne
Mange direktører holder strategipræsentationer flere gange om året for deres medarbejdere. Særligt efter sommerferien, når årsregnskabet kommer ud, og i begyndelsen af et nyt år, så alle ved, hvor virksomheden skal bevæge sig hen.

Igen skal talerne være motivationsprægede. Det er ceo’ens opgave at motivere de unge talenter til at yde deres bedste. En tommelfingerregel er, at til hver strategipræsentation skal ceo’en finde tre eksempler frem fra sit eget liv, der skal fremkalde det, han eller hun gerne vil illustrere. Det giver troværdighed, nærvær og fremhæver ceo’ens personlighed. Det er vigtigt at huske på, at medarbejdere ikke kun er medarbejdere. De er både faglige og personlige.

Her kan det være godt at fremhæve sårbare eksempler fra en tid, hvor ceo’en var i samme rolle som de unge talenter, så de kan føle, at ceo’en har været samme sted, som de er nu. Ceo’en havde samme tanker, samme usikkerheder – men overvandt dem på den og den måde. Tag os tilbage til teenageårene og de vigtige valg i ungdommen, som har formet ceo’ens tanker og handlinger; det motiverer – og det viser også, at ceo’en er et menneske.

3. Lyt, motiver og vær opmærksom – i mere end 75 sekunder!

En af de ting, som den unge generation også tiltrækkes af, er empati, motivation og opmærksomhed. Derfor er det afgørende, hvis virksomheden vil holde på de unge talenter, at ceo’en er opmærksom, motiverende og lyttende i sin daglige adfærd.

Ceo’en skal sætte sin egen person i spil og være synlig i virksomheden hver dag. Det betyder, at ceo’en skal tale med medarbejderne, lytte til dem og motivere dem.

Det stiller krav til ceo’en, men det kan gøres ved at sidde forskellige steder i kantinen til frokost, tale med medarbejderne i elevatoren og på parkeringspladsen.

Ceo’en skal stille et relevant spørgsmål, når han eller hun møder en medarbejder og vente med at sige noget i 75 sekunder. Det får modtageren til at føle, at de bliver lyttet til. Ceo’en må ikke afbryde – for skærer man folk af i en samtale for hurtigt, så misser man det ægte og autentiske i relationen.

Det er meget afgørende, at ceo’en er konsekvent med at være lyttende, motiverende og opmærksom. Så det skal gå igen hver dag – det er ikke nok bare at køre en engangsforestilling. Det kan de unge talenter gennemskue med det samme.

Så for at tiltrække og fastholde unge talenter skal virksomhederne helt generelt finde den mere menneskelige side frem. For det er et af de aktiver, man – som det er nu – ikke kan få alle steder.