Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Kunsten at tænke langsigtet i en kortsigtet verden

I bogen »The Long Game« giver Dorie Clark sine bud på, hvordan man skaffer sig tid og overskud til at skabe værdi på langt sigt. Lug ud i »ukrudtet« i din kalender.

»Det vanskelige er ikke at sige nej til de ting, der er totalt tidsspilde. Det er alle de ting, som på en eller anden måde giver mening for dig eller andre, men alligevel ikke er din tid værd,« skriver Christian Ørsted. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Giver det overhovedet mening at tænke langsigtet i en verden, hvor forandringer ikke bare går hurtigere, men også er mindre forudsigelige end nogensinde før? Ja, siger bogaktuelle Dorie Clark. Faktisk er det præcis det, der er nøglen til et meningsfuldt arbejdsliv, hvor vores indsats giver resultater, der gør en forskel.

Hun kalder det »The Long Game«, og det er titlen på hendes seneste bog, der lige er udkommet på Harvard Business Review Press.

Jeg mødte Dorie første gang i 2017, kort efter at hun havde udgivet sin tredje bestsellerbog om ledelse, og var også sammen med hende, da hun trådte ind på Thinkers 50-listen – den uofficielle Oscar-uddeling for de vigtigste tænkere om fremtidens ledelse. Da var hun allerede den person, der havde skrevet flest artikler til Harvard Business Review nogensinde (176 til dato!).

Jeg var selvsagt fascineret af, hvad der lå bag hendes kæmpe produktivitet. Ikke alene er hun generøs og en betroet rådgiver for topledere og iværksættere over hele verden – hun har i de forgangne år vundet en Grammy for bedste jazzalbum, investeret i og skriver musicals til Broadway, laver standupcomedy i New Yorks mest eftertragtede comedyclubs, holder foredrag over hele verden og underviser i ledelse på en række universiteter.

»The Long Game« er skrevet af Dorie Clark, der optræder på Thinkers 50-listen – den uofficielle Oscar-uddeling for de vigtigste tænkere om fremtidens ledelse. Fold sammen
Læs mere
Foto: Harvard Business Review Press.

Men hvad er hemmeligheden bag hendes ekstraordinære produktivitet? Den beskriver hun i »The Long Game«, hvor hun nævner, at 97 procent af alle ledere i en undersøgelse med 60.000 ledere i over 140 lande mener, at det at tænke langsigtet er afgørende for succes. Problemet? 96 procent af dem mener ikke selv, at de har nok tid til det. Det første, vi skal gøre, er altså at skabe luft i kalenderen.

Mange laver »overtræk« på den tidsmæssige konto ved at arbejde mere, end det er holdbart for dem i længden. Hvis man siger ja til møder i dagtimerne, fordi man så kan indhente de forsømte opgaver, efter at børnene er blevet lagt, er der aldrig tid til andet end at være reaktiv.

Lær af anbefalinger

Dories giver tre anbefalinger. Den første er at sætte grænser for, hvor meget og hvornår du arbejder, og derefter luge effektivt ud i det »ukrudt«, der har det med at indfinde sig i kalenderen. Spørg dig selv, hvad der kan delegeres ud til andre, eller som ingen måske vil savne, hvis det stopper.

Hvilke møder og opgaver har størst værdi og betydning? Og hvis du skulle starte forfra, ville du så overhovedet sige ja til det, du har i kalenderen nu? Det vanskelige er ikke at sige nej til de ting, der er totalt tidsspilde. Det er alle de ting, som på en eller anden måde giver mening for dig eller andre, men alligevel ikke er din tid værd. Kalenderukrudt luges ud ved at sige nej – også til ting, hvor det er svært.

Vi kan ikke vide, hvad der på lang sigt er værdifuldt i en uforudsigelig verden. Derfor er Dories anden anbefaling, at du skal bruge 20 procent af din tid til innovative ideer eller opgaver, der er interessante og lærerige. Brug en del af din tid på interessante ting, der giver dig nye horisonter og vær tålmodig, især i starten.

I Google er dette nærmest en institution at gøre. Det afgørende med dine 20-procents projekter er, at de ikke tager mere tid, end at du stadig bruger størstedelen af din tid på ting, du ved gør en forskel og skaber synlighed og resultater på den korte bane. Derfor gør det ikke så meget, hvis nogle af dem går galt.

Hav tålmodighed

Dories sidste råd er at huske at være tålmodig og realistisk og vide, hvor lang tid det kan tage at skabe et nyt spor i sin karriere eller få en ny idé til at lykkes. Amazons stifter, Jeff Bezos, er kendt for at sige, at hvis du har brug for, at alting lykkes inden for en treårig tidshorisont, så konkurrerer du mod rigtig mange.

Amazons horisont er derfor syv år, for meget få har tålmodigheden til at tænke så langt. I sit brev til aktionærerne i 2018 forklarer han sine ledelsestanker og fortæller om en ven, der har villet lære at stå på hænder. Da det ikke lykkes, træder en coach til og fortæller, at de fleste forventer at kunne lære det på et par uger, men at det i realiteten tager seks måneders flittig daglig træning.

Hvis du regner med at lykkes med en forandring på to uger, ender du med at droppe det. Det er derfor vigtigt både at have realisme – og at være opmærksom på alle de små tegn, som viser, om du er på sporet. Dorie kalder dem regndråber.

Hvor god er du til at sætte fokus på det lange? Til at give plads i kalenderen? Til at finde og prioritere det, som er interessant, i en del af din tid? Og til at opmuntre dig selv og andre, når det ikke virker med det samme? Og til at identificere »regndråber«?