Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Hvordan vi selv designer fremtiden

I en tid, hvor alle vores vante forestillinger udfordres, og alle forventes at være omstillingsparate og tilpasningsduelige, rammer bogen »Expand: Stretching the future by design« af designer og iværksætter Jens Martin Skibsted og Dansk Design Centers direktør, Christian Bason, lige i solar plexus, idet den udfordrer vanetænkningen og konformiteten og udvider begrebet design. De både udfordrer og beriger med velkendte dilemmaer og nytænkende løsninger.

Forfatterne bag bogen »Expand: Stretching the future by design« vil have virksomheder til at tænke bredere i deres design, så de kan gavne kloden, mennesker, dyr og miljø. Fold sammen
Læs mere
Foto: Yuriko Nakao/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Inertien er under beskydning, og falder man for fristelsen til at tro, at alt nok skal vende tilbage til tidligere normale tilstande, så tror man fejl. Uforudsigeligheden råder. Efter en pandemi, der på alle måder afslørede behovet for gen- og nytænkning samt en krig på europæisk jord, som alle troede var umulig, er vores virkelighedsopfattelse på mange måder blevet udfordret. Og læg så klimakrisen oveni, så skal man være ualmindeligt naiv for at ikke at anerkende, at verden vil forandres, og at vi skal følge med.

De gamle ord om, at »nødvendigheden er opfindelsens moder«, falder naturligt i disse tider. En ny verdensorden er under opsejling, agilitet er lig overlevelse, bæredygtighed er et must, og talenterne er kræsne. Det er ikke nemt at manøvrere i, medmindre man skaber sig et relativt klart billede af, hvad man vil, og hvad man kan for andre.

Det er vel de færreste, der frejdigt erklærer sig som uansvarlige eller blinde for bæredygtighed. Men erklæringer gør det ikke alene. Det er hul tale, hvis man ikke formår virkelig at være det, man siger, man er. Det gælder organisationer, institutioner og måske mest af alt virksomheder.

Mange har forstået at indrette deres forretninger, strategier og handleplaner efter tiden, men mange døjer med fastlåste vaner og tankebaner. Designer og iværksætter Jens Martin Skibsted og Dansk Design Centers direktør, Christian Bason, tilfører nye aspekter, folder designbegrebet ud og gør det brugbart for os praktikere. Det er ret ambitiøst og alligevel ret overbevisende.

Skibsted og Bason vil sætte andre discipliner i spil, der skal fungere på tværs og skabe en ny selvforståelse for at kunne designe nye produkter, teknologier, services – og se nye fordele og muligvis ulemper hos kunden, brugeren, samfundet og kloden. Det er i dette krydsfelt mellem innovation, teknologiudvikling og bæredygtighed, at det bliver interessant og udfordrende. Ikke bare som virksomhed eller organisation – men også som individ.

»Expand: Stretching the future by design« af designer og iværksætter Jens Martin Skibsted og Dansk Design Centers direktør Christian Bason. Fold sammen
Læs mere
Foto: BenBella Books.

Bogen leverer god inspiration og eksempler over de 233 sider og lægger fornemt ud med lille Danmark. Et af verdens rigeste lande og med det lykkeligste folk. Vi er en nation, der er homogen og alligevel mangfoldig, hvor vi formår at samtale og udrette sammen, fordi vi tager alle mulige greb og aspekter med i beslutningerne, så gode sammenhænge opstår. Vi misundes verden over. Jens Martin Skibsted og Christian Bason tager begavet afsæt i deres fædreland og breder tænkningen yderligere ud på globale problemstillinger og muligheder.

Forfatternes ærinde er at udvide designtænkningen, så den i bredere forstand gavner klode, mennesker, dyr og miljø. Og de forsøger at udvide og omdefinere velkendte begreber og definitioner, der vil få os til at tænke mere holistisk, mere løsningsorienteret, mere eksekverende.

I erhvervslivet tænkes der oftest kortsigtet, og kriser løses akut. Men brug det som afsæt for en ny begyndelse for virksomheden, hvor den kan nydefinere sig selv, sin rolle og sin mission. Vaneskabt kompleksitet i arbejdsgange og processer er ligegyldig, når det gælder om at opfylde kerneformålet, for eksempel at præsentere brugbare, velkonstruerede og smukke produkter, udvikle banebrydende teknologier og servicere kunderne på ny og nærværende vis. Pandemien har lært os at tænke og handle hurtigt og fjerne overflødig kompleksitet og bureaukrati, der ikke skaber nogen værdi for nogen.

Mange er drevet af et formål, der messes til bestyrelsesmøder, personalesamlinger og andre festlige lejligheder. De, der har formået at definere det purpose, kan hente inspiration her til at gøre det og sig selv stærkere, mere robuste og bedre beredte. Andre kan begynde med at tænke på at skabe sig et purpose, før de overhales. Bogen kan låse de fastlåste forestillinger, tanker og vaner op og skabe en klarere, mere sammenhængende og engageret dynamik, der gavner på flere planer end blot bundlinjen.

En af forfatterne til bogen og Kim Nøhr Skibsted deler et sjældent efternavn, men de er ikke i familie med hinanden. Dog har de begge tilknytning til to af landets største industrivirksomheder og ejerfonde – henholdsvis Danfoss og Grundfos.