Hun har studeret 113 erhvervsskandaler og har klar besked: Sniksnak om social ansvarlighed duer ikke

Virksomheder med høje karakterer for social ansvarlighed er forbundet med højere forekomster af skandaler. Derfor skal man måske elske et nyt bureaukratisk monster en lille smule, skriver forskningschef Christina Kjær fra erhvervslivets tænketank Axcel Future. Hun har studeret 113 erhvervsskandaler.

Christina Kjær, nytiltrådt forskningschef i Axcelfuture, har i en ph.d. studeret 113 danske erhvervsskandaler. Foto: Anna Holte

Efter nogle år i det private erhvervsliv valgte jeg at følge en nysgerrighed, som havde fulgt mig i mange år, nemlig store skandaler og uansvarlig selskabsledelse i virksomhederne. Vi har ikke manglet store sager, tag blot hvidvasksagen i Danske Bank.

Når jeg kiggede rundt i erhvervslivet, observerede jeg, at virksomhedernes arbejde med ansvarlighed både manglede struktur og sammenhæng til kerneforretningen. Desuden så jeg også en tendens til, at bæredygtighed blev udliciteret til en særskilt afdeling i virksomhederne og risikerede at forblive en kommunikationsøvelse, måske i værste fald en marketingøvelse.