Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Gør det sjovt – gør det sammen

Jo flere, man helt fra begyndelsen er om at løfte en opgavebyrde, desto bedre ender resultatet som regel med at blive. Så find nogle at arbejde sammen med, hver gang du kan, for det er bare sjovere at være på eventyr med andre.

»Hvis du vil have det rigtigt sjovt med dit arbejde, skal du sørge for at arbejde sammen med andre. Så meget, som muligt!« skriver Erik Algreen, der er executive coach og iværksætter. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

De fleste moderne, progressive virksomheder og organisationer, jeg besøger, deler perspektivet: Jo gladere deres medarbejdere er, høj som lav, for at gå på arbejde, desto bedre er det for arbejdspladsen.

Det harmonerer skønt med min intention om altid at skrue op for begejstringen. For mig selv – og for alle der måtte være interesserede.

I forbindelse med klummen her foretog jeg en hurtig gennemgang af mit eget voksne liv. Hvad har jeg lavet, når jeg har haft det allermest sjovt?

Min top 5 ser sådan her: Køre på motorcykel, coache, danse, bygge virksomhed samt god mad og drikke.

Bagefter lavede jeg en liste over, hvem der var med, når det var sjovest. Det kom der en farverig oversigt ud af:

Kristine, gamle venner, nye venner, smede, skuespillere, mine børn, bønder, pædagoger, bandemedlemmer, mine børnebørn, hiphop-stjerner, min udvidede familie, advokater, stenhuggere, kunstnere og direktører.

Erik Algreen

»Hvis det skal være rigtigt sjovt og blive rigtig godt, skal I gøre det sammen med andre.«


Stort set alle aktiviteter på min top 5-liste har jeg dyrket både alene og i selskab med andre. Men jeg er sikker på én ting: Det har alt sammen været sjovest, når det foregik i selskab med andre. Baseret på ovenstående møgvidenskabelige undersøgelse, mere end 40 år på arbejdsmarkedet, heraf knap halvdelen som coach med arbejdslivet som ekspertområde, konkluderer jeg følgende: Hvis du vil have det rigtigt sjovt med dit arbejde, skal du sørge for at arbejde sammen med andre. Så meget som muligt!

Den amerikanske iværksætter, investor og forfatter Martin Zwiling giver mig ret. Han fokuserer på startups, men jeg mener hans betragtninger snildt kan overføres til etablerede og også større virksomheder. Han skriver i sin artikel til det amerikanske erhvervsmagasin INC, hvorfor det er anbefalelsesværdigt at være flere om at løfte byrden fra den tidlige start af iværksættereventyr af enhver slags.

Modgang bliver lettere at bære

Jeg har valgt de af hans argumenter, jeg bedst kan kende fra mit arbejde med virksomheder, unge som modne, små som store. Samarbejde medfører følgende fordele: Medarbejdernes udholdenhed styrkes. Brandets synlighed og rækkevidde øges. Et hold kan lettere bygge en virksomhed. Modgang er lettere at bære. Der skal flere til at sælge dig end dig selv. Virksomheden har brug for ambassadører. Det er sjovere at være på eventyr med andre.

I min egen virksomhed har jeg netop afsluttet en mindre rekruttering af nye coaches. Da jeg afsluttede min sidste samtale med en stærk kandidat, sagde jeg undskyldende, at fællesskabet mellem vores tilknyttede coaches desværre ikke var helt så stærkt, som jeg kunne ønske mig, men at det lå højt på min prioriteringsliste, og at initiativet lå lige om hjørnet. Kandidatens prompte reaktion var:

»Det er vel ikke et initiativ, der behøver komme fra dig? Det kan vi da få til at ske, ikke?« sagde hun og nikkede i retning af vores coach, Rikke, som jeg havde inviteret med til samtalen.

Det overraskede mig, at hun tilbød det uden at blinke – og gjorde mig utrolig glad.

Nogle får ting til at ske uden min mellemkomst, og det er endda ting, der er rigtig gode for mig og mit firma. Sandsynligheden for, at de to gør et bedre stykke arbejde end mig, er også rimelig stor, så jeg lærer også en masse undervejs. Jeg kan slet ikke tælle, hvor mange wins det er på én gang.

Tilbage i 2015 var jeg heldig at være involveret i nogle forskellige dele af den forandringsproces, entreprenørvirksomheden NCC gik igennem i forbindelse med indføring af bæredygtighed i byggeriet. De involverede deres partnere over en bred kam. Leverandører, kunder, medarbejdere, moderselskab, politikere og græsrødder blev involveret i deres vision. Effekten var en styrket selvforståelse i virksomheden og nysgerrighed og opbakning til processen fra omgivelserne.

Så husk det nu, store som små! Hvis det skal være rigtig sjovt og blive rigtig godt, skal I gøre det sammen med andre.