Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

Fyringsrunder kræver mindre Elon Musk og mere menneske

Massefyringer er begyndt at indtræffe, og ledelserne i landets virksomheder forbereder sig på, at krisen kan blive grim. Der er ikke nogen rar måde at afskedige medarbejdere på. Men der er måder, der er mere rigtige end andre.

Mediekvinden Louise Stenbjerre har valgt at tage sit arbejdsliv i egne hænder. Men hun har gjort mere end det. Hun har valgt at blive en offentlig stemme, ikke mindst for at adressere den work-life-balance, som så mange kæmper med. Arkivfoto: Søren Bidstrup Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Stigende renter, faldende huspriser og historisk høj inflation. De gode dage er forbi. Den finansielle uro og en krise, der lurer i horisonten, får virksomheder til at skære organisationen til og fyre medarbejdere.

Arbejdstagere har ellers siddet relativt trygt i det under de seneste mange års opsving. Vi har vænnet os til, at virksomhederne har råbt på arbejdskraft, men den seneste tid er nyheder om fyringer begyndt at indtræffe. Den danske fintechsucces Pleo annoncerede i sidste uge, at 15 procent af staben skulle skæres væk. Mark Zuckerberg, der står i spidsen for Meta, selskabet bag Facebook, Instagram og WhatsApp, meddelte i onsdags, at han fyrer 11.000 eller godt 13 procent af medarbejderne. Lignende historier går igen i en lang række virksomheder verden over. Recession og usikkerhed i markederne gør, at tingene på meget kort tid er begyndt at vende.

Der er ikke nogen rar måde at afskedige medarbejdere på. Men der er måder, der er mere rigtige end andre. Nedskæringer og fyringsrunder er en mulighed for at vise dygtigt lederskab, både i forhold til at tage beslutningen og udvise rettidig omhu, men også i selve eksekveringen.

Skrækeksemplet udspiller sig i realtid hos det sociale medie, Twitter. Her har Tesla-grundlægger og raketmand Elon Musk for nylig købt virksomheden formedelst 44 milliarder dollar, og han har med ildhu kastet sig ind i opgaven om at gøre Twitter til … noget andet. Han er i gang med at indføre brugerbetaling for verificerede profiler på Twitter (først tænkte han 20 dollar, men et enkelt tweet fra forfatter Stephen King fik ham på andre tanker, så nu skal prisen efter sigende være 8 dollar). Musk er på et oprydningstogt, og i sidste uge afskedigede han næsten halvdelen af Twitters 7.500 medarbejdere.

Var man en af dem, der var blevet afskediget, fandt man ud af det ved ganske enkelt ikke at kunne logge ind med sit medarbejderlogin på computeren. Mange af medarbejderne havde været hos Twitter i over ti år, hvilket er ret uhørt for techvirksomheder, hvor medarbejderfastholdelsen typisk er lav.

Allerede få dage senere har Elon Musk fundet ud af, at alt for mange videnstunge medarbejdere var blevet prikket, og at Twitter langsomt men sikkert vil erodere uden dem. Så nu er han begyndt at anmode dem om at vende tilbage, så kritisk digital infrastruktur kan blive vedligeholdt og udviklet.

Elon Musk asfalterer, mens han kører. Og selvom hans ageren hos Twitter nærmest har udviklet sig til et realityshow med et absurd manuskript, der tager nye retninger hver dag, er det vigtigt at huske på, at de berørte medarbejdere er rigtige mennesker med familie, børn og en drøm om stabilitet og tryghed. Den båd, de indtil nu har navigeret nogenlunde sikkert gennem deres arbejdsliv, er kommet i højt farvand under Musk.

Vi er mere civiliserede herhjemme. Typisk har topledelsen i en virksomhed forberedt en fyringsrunde lang tid i forvejen, dernæst bliver mellemlederne involveret. Kommunikationsplanen for, hvem der gør hvad hvornår, bliver syretestet fra a-z. Endelig får de pågældende medarbejdere overbragt budskabet om, at de er opsagt.

Der er ofte skønhedsfejl ved fyringsrunder, men succesen ligger i forberedelsen. Det handler om at få dem, der bliver opsagt, ordentligt ud af døren. Få forklaret grunden og afsætte tid til spørgsmål, fortvivlelse, vrede og tristesse hos de berørte. Forhåbentlig bliver der også dvælet ved de medarbejdere, der er tilbage, som med rette sidder og tænker, om det bliver dem næste gang. Folk er altid sig selv nærmest.

Er man ikke grundig, efterlader det et vakuum, der bliver fyldt med spørgsmålstegn og medarbejdere uden retning, og som lige har mistet tætte kolleger. De skal i mange tilfælde samles op og motiveres på ny. Det kræver lederskab og tilstedeværelse.

Gør man det dygtigt, har man en særlig mulighed for at sætte en retning og gøre sig fri af fastgroede vaner. Det kan man bruge aktivt, så alle kommer videre – og på en god måde.

En afskedigelse er enden på noget, men det er også begyndelsen på noget nyt. Både for virksomheden og den ansatte. Det handler om at være grundig og huske ordentligheden. Vær mindre som Elon Musk og mere som et menneske.