Fra SAS til DAS – det er den eneste og sidste chance

De dramatiske beslutninger, der tages netop i disse dage i New York og København om fremtiden for det kriseramte selskab, som befinder sig i en dybt indviklet og ekstremt kostbar konkursproces, er på papiret næsten det bedste, som kunne ske for SAS.

»Bliver det mon Lufthansa, Finnair, KLM Air France eller måske et genopstanden Norwegian, som en dag løber med SAS? Det er et nærliggende perspektiv,« skriver erhvervsredaktør Thomas Bernt om SAS' fremtid, når kapitalfonden Apollo trækker sig ud igen. Arkivfoto: Mads Joakim Rimer Rasmussen/Ritzau Scanpix Mads Joakim Rimer Rasmussen

Man kan allerede forestille sig navneskiftet. Når den danske stat er den sidste skandinaviske stat til at være med i ejerkredsen i SAS, må man selvsagt overveje, om selskabet længere kan kalde sig The Scandinavian Airlines System eller bør skifte til det mere korrekte navn The Danish Airline System (DAS).

Morsomt at tænke på, at ordet das er et gammel dansk ord for et toilet uden vandskyl.