Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning.

De største fjolser har kronede dage på markedet

Dele af de finansielle markeder er befolket af fjolser. Dermed ikke sagt, at de er dårlige spekulanter. Tværtimod. Fjolserne satser nemlig på, at der kommer et endnu større fjols og køber deres bevidst fjollede investeringer til en højere pris. Et farligt spil, som foreløbig giver pote.

Kursen på den amerikanske biograf-aktie  AMC Entertainment er eksploderet i år, selvom det er tvivlsomt om foretagendet har en rentabel fremtid. Arkivfoto: Justin Sullivan/AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den mest stigende aktie i 2021 ser ud til at blive biografkæden AMC Entertainment. Allerede under GameStop-manien i begyndelsen af året blev AMC talt op af de aktivistiske investorer på det sociale medie Reddit. Mens hysteriet om GameStop fortonede sig, tog AMC stafetten videre og tog endnu en tur med raketten i løbet af sommeren.

Nu lyder årets afkast i AMC på cirka 1.800 procent. Det er suverænt den mest stigende aktie i det helt brede Russell 3000-indeks i USA, og ingen aktie kommer i nærheden af de tal i Europa.

Begge aktier er symptomer på, at vi befinder os en i af de mest besynderlige perioder i børshistorien. En periode, hvor dele af markedet bedst kan udtrykkes med »The Greater Fool Theory« – det større fjols-teorien. I må have mig undskyldt mit sprogbrug – jeg er ikke ophavsmanden til teorien, der ret beset også mest af alt er en talemåde på Wall Street.

Når man følger det større fjols-teorien er man komplet ligeglad med, om en virksomheden går godt eller skidt. Regnskaber, op- og nedjusteringer, patenter og teknologier er fløjtende ligegyldige. Det eneste, fjolset satser på, er, at der kommer et større fjols og køber aktien til en højere pris, end man selv gav for den. Fjolsteorien er essensen af teknisk analyse – blot med et lidt nedværdigende udtryk.

Siden pandemien startede, synes antallet af fjolser at være eksploderet. Alt fra kryptovaluta, Tesla-aktier, teknologiselskaber uden indtjening og utidssvarende forretningsmodeller har været udsat for en helt uhørt spekulation. AMC tager dog alligevel prisen.

AMC Entertainment var på randen af konkurs, da kursen pludselig skød i vejret tidligere på året, hvilket ledelsen var smart nok til at udnytte til at lave en emission af nye aktier, der fyldte kassen op igen. Og lidt til.

Som biografkæde har driften naturligvis været hårdt ramt af nedlukningen. Men selv før corona var det ikke ligefrem en guldrandet forretning at drive biografer. Siden 2017 har AMC leveret direkte underskud i 11 ud af 18 kvartaler. Kun i 2018 lykkedes det lige akkurat at hive et overskud hjem til aktionærerne – set over hele året.

Netflix, store knivskarpe fladskærme og muligheden for altid at blive underholdt på farten har tilsyneladende været en drøj omgang for de gamle biografer.

Fremtidsudsigterne tyder heller ikke på »aftener i Paradis« for aktionærerne. Jo, det vil gå fremad, men blandt de ni finanshuse, der har analysedækning af AMC, er der ingen forventninger om sorte tal på bundlinjen næste år.

Blandt de store finanshuse er det i øvrigt kun Credit Suisse, der har en analytiker sat på AMC-aktierne. De ni analytikere mener i øvrigt, at den fundamentale værdi af AMC Entertainment er 5,44 dollar pr. aktie. Torsdag aften i sidste uge lukkede AMC i kurs 44 dollar pr. aktie.

Vi er med andre ord langt ud over det niveau, hvor analytikere møder kritik for at ramme skævt i deres forudsigelser. Det er værd at huske på, at regnefolket trods alt ikke foretager sig andet end at sjusse sig frem til et par antagelser om den fremtidige vækst for derefter at smide tallene ind i en model, der værdiansætter virksomheden ud fra forventninger om indtjeningen i fremtiden. Analytikerne mener på den baggrund, at AMC Entertainments samlede værdi bør være lige godt 16 milliarder kroner.

Virkeligheden på børsen er, at AMC har en markedsværdi på 132 milliarder kroner.

Følger vi The Greater Fool Theory, er det nogle virkelig smarte fjolser, der købte AMC-aktier og solgte dem videre til de større fjolser på toppen i juni måned, da kursen kom over 62 dollar pr. aktie. Det var præcis på det tidspunkt, at den erfarne investor Jeppe Christiansen, stifter og ceo i Maj Invest, i et interview med Euroinvestor kraftigt advarede mod, at aktieinfluencere manipulerede markedet.

Særligt bekymrende er det, at AMC og andre lignende »meme«-aktier, som de kaldes, er vokset så store i markedsværdi, at deres vægte begynder at få betydning i de passive indeksfonde.

Jeppe Christiansen bruger i øvrigt selv udtrykket »skraldespandsaktier« om selskaber som AMC Entertainment.

Al den her fundamentalsnak er fjolserne selvfølgelig ligeglade med. Sådan har markedet også været i århundreder. På et tidspunkt stopper festen, og det sidste fjols sidder tilbage med regningen, som var det et pyramidespil.

Warren Buffetts gamle læremester, Benjamin Graham, udtrykte det præcist, da han beskrev markedet som en stemmemaskine på kort sigt og en målemaskine på langt sigt.

Endnu mere lakonisk kan vi konstatere, at sandheden kommer for en dag.

Der er ingen grund til at tro, at det bliver anderledes denne gang. Og dog. Til forskel fra for eksempel i år 2000, da it-boblen bristede, er aktiemarkedet helt generelt fortsat meget attraktivt – i hvert fald i forhold til obligationer.

I 2000 var der stabile priser i samfundet, og samtidig kunne du købe en tiårig amerikansk statsobligation og få 5-6 pct. i rente om året. Lige nu har vi en situation, hvor inflationen tordner op og en rente i USA, der roder rundt nede omkring 1,5 pct.

I 2000 kunne investorerne forlade aktiemarkedet og i stedet købe stensikre papirer med et statsgaranteret årligt afkast på 6 pct. I dag er der vitterligt ikke noget alternativ.

Det allerstørste fjols er måske i virkeligheden nok den, der køber obligationer og ikke aktier.