Kolos med formildende træk

Vil man have en SUV, der ikke ligner alle de andre, så er Dodge Nitro et godt bud. Den brutale amerikaner ser stærkere ud, end den er.

Ikke alt for høje bilister sidder udmærket i den store Dodge.<br>Foto: Jan Jørgensen Fold sammen
Læs mere

Papkyllinger ligner kyllinger, indtil de kommer i ovnen, så bliver de meget mindre og smager ikke rigtigt af noget. Dodge Nitro minder lidt om en papkylling, for når man kigger på de muskelsvulmende former udefra, så bliver man unægtelig lidt skuffet, når man kører af sted. Så svinder den store SUV ind og kommer mere til at minde om en varevogn.

Nu findes Dodge Nitro med store benzinmotorer, men den testede var en 2,8 liters diesel med femtrins automatgear, der ikke lever op til nutidens hurtigtskiftende sekstrins gearkasser, man møder i biler i samme prisklasse.

Men selvfølgelig kan de 170 dieselheste sagtens trække af sted med de to ton bil, men hele oplevelsen er meget lidt sport, som S i SUV ellers står for. Kørslen er mere til den godmodige side med lange gearskift og oven i købet en automatik, der hele tiden søger op i et gear for højt ved langsom kørsel end for lav. Sikkert for at spare brændstof, men i praksis kommer den til at virke unødigt sejtrækkende, og man gider ligesom heller ikke jokke sømmet i bund hele tiden, for det indbyder den heller ikke til, og man får et vel rigeligt lydtæppe af diesel fra motorrummet.

Da bilen første gang blev præsenteret for pressen for lang tid siden, var det med blød US-affjedring, der bedst egner sig til ligeudkørsel på amerikanske highways. Men i den testede udgave var affjedringen faktisk ret hård, og set i forhold til størrelsen var krængningen ikke overvældende. Til gengæld fik man i den grad »glæde« af alle ujævnheder i vejen, og vejbump i villakvarterer med 40 km/timen gav helt urimelige hop. Folk over 1,85 meter ville oven i købet risikere at slå hovedet op mod det lave loft.

Udefra ser Nitroen ganske sej ud. Den er næsten flad på siderne, og vinduerne er underdimensionerede, som vi kender det fra Chrysler 300 CCs mafiastil. Samtidig er mange andre ting ved Nitro overdimensionerede lige fra de ud- og indvendige dørhåndtag, højtalerne, skærmkanter, men især selvfølgeligt den voldsomme front, der nærmest er skræmmende.

Jeg ved ikke, om det var SUV-modstandere eller måske Dodgens skarpe udseende, men jeg fik faktisk flere skråt-op-fingre, da jeg kørte rundt i den.

Med en pris på hvide plader i omegnen af 600.000 kr. skal man nok ikke vente, at Nitro kommer til at præge en ret stor del af gadebilledet sin størrelse til trods. Det er kun en fem-personers bil med lille bagagerum og en alt for lavloftet stue. Mercedes-importøren, der er forhandler af det Chrysler-ejede mærke, forventer da også, at salget primært vil være på gule plader, hvor prisen for den billigste med to-hjulstræk er omkring de 285.000 kr. incl. moms.

De værste konkurrenter til Nitro er koreanske SUVer som Chevrolet Captiva, Hyundai Santa Fe og Kia Sorento, men Nitroen skal da nok finde sin fanklub, for som en anden billist sagde, efter at jeg havde parkeret den: »Rigtige mænd kører Dodge.« Andre synes den er grim. Det er nok lidt ligesom med joggingbukser.

Men vil man have noget, der skiller sig ud fra mængden af store biler, så får man det i Dodge Nitro. Desværre skæmmes det ret gennemførte ydre af billig plastik indvendigt og en finish, der er ret skuffende efter europæiske normer.

Dodge Nitro SXT

Type: Femdørs SportsUtilityVehichle (SUV) med frontmotor og baghjulstræk og firhjulstræk.

Størrelse (l/b/h): 458/185/175 cm.

Vægt: 1.895 kg

Motorer: 2,8 liter, 4-cylindret rækkediesel, fem-trins automatikgear.

Ydelse: 177 hk, 16 ventiler, moment 460/2000 omdr.

Topfart: 182 km/t 0-100 km/t: 10,5 sek.

Gennemsnitsforbrug, blandet: 10,6 km/l

Bagagerum: 389 ltr. / 1994 liter med bagsædet nede.

Standardudstyr i SXT-modellen (blandt andet): Fire airbags, abs, esc, isofix-beslag, 17 tommer hjul, dæktryksdisplay, el-justerbare sidespejle, fire el-ruder, aircondition, fjernbetjent centrallås, udtrækkeligt bagagerumsgulv.

Pris: 594.432 kr. hvide plader. Garanti: 2 år/ubegrænset km