Kia: Vi kan blive bedre

Bedre biler og efteruddannelse af forhandlerne skal løfte Kias image. Forbilledet er Toyota.

Generel tilfredshed men også problemer med ældre modeller. Sådan lyder den korte konklusion på læsernes erfaringer med Kia. Et resultat, den danske Kia-importør sagtens kan genkende:

»Det er rigtigt, at kvaliteten før modelår 2002 ikke er så god som nu,« erkender kommerciel direktør Mogens Lyngsø.

Kia var i økonomisk krise og blev overtaget af konkurrenten Hyundai. Først i 2002 kom firehjulstrækkeren Sorento som den første »nye« Kia efter overtagelsen. Både materialer og samleteknik blev dramatisk forbedret, lige som hele virksomheden nu er bedre organiseret.

Ifølge Mogens Lyngsø er de ældre Kia-modeller en del af forklaringen på, hvorfor Kia klarer sig skidt i kundetilfredshedsundersøgelser som FDMs Autoindex og den tyske TÜV-rapport. En anden, at Kia stadig er en ung organisation i Danmark.

»Hvor andre forhandlere i gennemsnit har 15 års erfaring med deres mærke, har vores kun tre. Det betyder noget, når der triller en bil ind på værkstedet med fejl. Derfor bruger vi også mange ressourcer på at efteruddanne både forhandlere og mekanikere. Sammen med bedre biler er masser af uddannelse og træning vejen frem for Kia,« siger Mogens Lyngsø.

Målet er klart: Allerede i 2010 skal Kia være i top fem - både når det gælder antallet af solgte biler og tilfredse kunder. Forbilledet er ingen ringere end Toyota.

»Om det lykkes så hurtigt, må tiden vise. Men strategien er, at Kia skal være et kvalitetsmærke med høj pålidelighed og så få tekniske nedbrud som muligt. Går noget alligevel i stykker, skal vi afhjælpe det og her stiller vi med op til syv års garanti,« siger Mogens Lyngsø. Han tør ikke sige, hvornår Kia kravler op af forbrugerundersøgelsernes rangstige. Kun, at koreanerne er godt i gang.