Kassesucces

Mere plads og større køreglæde. Multibilerne med syv sæder til storfamilien eller tæppeklædt bagagerum til håndværkeren har aldrig været bedre.

Multibil, mpv, familiecontainer. Kært rumfartøj har mange navne og endnu flere tilhængere. Siden Chrysler opfandt biltypen i 1983, har den verden over været storfamiliens ultimative drømmebil. Et firehjulet rumskib med plads til børn, barnevogn, bagage og svigerforældre påén gang. Eller saml-selv-sofaen fra Ikea, hvis man klipser de fleksible bagsæder ud. Kort sagt det perfekte køretøj til det moderne, aktive familieliv med dine og mine unger, holdtransport til håndboldhallen, storindkøb i supermarkedet og ferierejser inklusive alt fra ski til oppustede badedyr.

At der er plads til begejstring, forstår vi godt efter at have prøvet fire af mpv-klassens nyeste medlemmer. Siden den første Voyager så dagens lys for 24 år siden, er udviklingen gået stærkt. Væk er fornemmelsen af at køre kassevogn, der blot har fået tykke tæpper og kaptajnsstole i varerummet. Tværtimod er det med imponerende snilde lykkedes bilfabrikkernes ingeniører at kombinere enorm plads med nogle helt Georg Gearløs-agtige stole, der med et snuptag vipper op og ned af gulvet. Samtidig kører de bedste mpv'er i dag så godt, at selv køreglade familiefædre kan skifte den familiefjendske GTI ud med en praktisk van-skabning uden psykologbistand.

Samtidig er prisen for en syv-personers mpv ikke højere end for mange mellemstore stationcars. Skal det være rigtigt billigt, er biltypen også populær på gule plader. Ikke bare hos håndværkere og gardinsælgere, men i stigende grad hos efterlønnere uden hjemmeboende børn, der sætter pris på en kørestilling med udsigt og god plads til golftaskerne.

Spænd selen og tag selv med på rumfart: Som gruppetesten afslører, bliver det en tur med to klare vindere, en næsten overflødig magtdemonstration samt en enkelt fuser, der knapt forlader affyringsrampen sammenlignet med konkurrenterne.