Vuitton-tasker og Moet Champagne i frit fald

Salget af luksusvarer er ekstremt hårdt ramt af den økonomiske krise. Det må producenten bag luksusvarer som Louis Vuitton, Moet-champagne og Tag Heuer urer erkende, efter overskuddet faldt 23 procent i første halvår.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen
Den gode nyhed er, at man stadig kan tjene penge på at producere den ypperste luksus til de af verdens rigmænd, der ikke har måtte bukke under for kollapset på ejendoms- og aktiemarkedet. Den dårlige nyhed er, at salget er i frit fald og overskuddet hos verdens største producent af luksusvarer, franske LVMH, faldt med 23 procent i første halvår 2009.

Det er især salget af vin, smykker og ure, der er faldet mærkbart hos LVMH, mens de berømte tasker af mærket Louis Vuitton er mere modstandsdygtig over for krisen. Det viser selskabets halvårsregnskab, der nu er offentliggjort.

Tasker sælger
I alt steg salget af Louis Vuitton tasker med én procent i første halvdel af 2009, mens koncernens salg af smykker og urer faldt 6,8 procent. Samlet set faldt LVMH’s overskud med 23 procent – til 5.1 mia. kroner – ud af en omsætning på 28.5 mia. kroner.

Ud over Vuitton-tasker omfatter LVMH’s produkter blandt andet mærker som Tag Heuer, Marc Jacobs, Celine, DKNY og De Beers diamanter.

LVMH skar omkostningerne ned med fem procent I første halvår af 2009, og regner med at nå en tilsvarende omkostningsbesparelse også i andet halvår.