Volvo-topchefens rolige comeback i førersædet

Med Volvo på overskudskurs og med nye modeller har topchefen Håkan Samuelsson godt fat om rattet på den kinesisk-svenske bilproducent. Han har lige forlænget sin kontrakt.

Håkan Samuelsson er ikke bange for at sætte sig op mod stærke kræfter. Arkivfoto: Bertil Ericson
Læs mere
Fold sammen

Da Håkan Samuelsson tilbage i 2008 stadig var chef for den tyske lastvognskoncern MAN, blev han spurgt, om ikke personbiler var lidt mere sexede end lastbiler.

Hertil slog han ud i høj latter og svarede, at lastbiler da har et muskuløst brandimage. »Se selv, vi har en ulv som varemærke.«

At han alligevel er endt som direktør for en bilproducent – kinesisk-svenske Volvo Personbiler – kan på nogle måder beskrives som en omvendt karrierevej. Da han i 2009 noget abrupt forlod MAN, troede mange, at han var færdig som topchef i Europa efter at have sat sig op imod MANs storaktionær Volkswagen og dennes dengang almægtige formand, Ferdinand Piëch, såvel som sin egen tidligere chef, Scanias mangeårige leder Leif Ôstling.

Sidstnævnte beskyldte Samuelsson for nazistisk »Blitzkrieg«-taktik i et bud på at overtage Scania, der dog endte i fiasko. Östling følte sig dobbelt svigtet, idet Samuelsson nogle år før var gået til MAN efter 23 år i Scania, angiveligt efter sammenstød med Östling.

Oven i Scania-affæren kom så en bestikkelsesskandale i MAN, som Ferdinand Piëch senere afkrævede Samuelsson erstatning for ikke at have ryddet op i.

Håkan Bråkan

Men nu er Håkan Samuelsson tilbage. De seneste tre år har han styret Volvo mod fornyet overskud og en relancering med nye modelplatforme under kinesiske Geely, der overtog Volvo i 2009.

Hvad han selv kalder »Fase two« – Volvos comeback med ambitioner om at fordoble salget – er også hans eget comeback.

I nogle år efter den bitre afsked med MAN fortrak Håkan Samuelsson sig til bestyrelsesposter, som formand for rederiet Scandlines samt som medlem af bestyrelserne for Siemens AG og netop Volvo. Herfra hev man ham over i chefposten i forbindelse med afskedigelsen af forgængeren Stefan Jacoby.

Som regel går det den anden vej – fra chefposter over i bestyrelsesarbejde og ikke tilbage igen.

Hos Volvo har man dog – endnu – ikke set den mere stridbare side af Håkan Samuelsson, der ofte bliver tillagt ham.

Hos Scania går han under tilnavnet »Håkan Bråkan« – slagsbroderen Håkan – for sin vilje til at sætte sig op mod stærke kræfter, omend det hos både Scania og MAN er endt med, at han er gået.

Han har ry for at vide, hvad han vil, og træffe både hurtige og hårde beslutninger. Han siges dog også at være god til at svejse hold sammen, og hos Volvo får han anerkendelse for at skabe ro og stabilitet internt. Det var tiltrængt efter forgængeren Stefan Jacoby, der sanerede hårdt og hentede folk ind udefra, hvilket skabte uro i geledderne.

I august gav bestyrelsen Håkan Samuelsson mandat til tre år til som topchef, frem til 2018. Til den tid vil han være 67.

Om han i dag synes, at personbiler er mere sexede end lastbiler, vides ikke.