Virksomhedernes image bedre for andet år i træk

Dansk erhvervsliv har lagt finanskrisen bag sig, og det giver bonus på imagekontoen. Det viser Berlingskes Imageanalyse 2014. Lego er igen årets mest respekterede virksomhed. Arla rykker ind i top ti, mens der er smæk til Grundfos, Sydbank og Nykredit.

Arla Foods er en sikker højdespringer i årets Imageanalyse i Berlingske Business Magasin. Foto: Tommy Kofoed. Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Fem år efter finanskrisen begynder de danske erhvervsledere omsider at kunne se sig selv i spejlet med respekt. De danske virksomheders image, der var i bund under finanskrisen, er nu forbedret for andet år i træk. Og der er oven i købet potentiale til, at det kan blive endnu bedre.

Det fremgår af Imageanalysen 2014, som IFO, Institut for Opinionsanalyse A/S, har lavet for Berlingske Business Magasin. Den bygger på svar fra 3.739 danske erhvervs-ledere. Analysen undersøger virksomhedernes image på ledelse, finansiel styrke, kommunikation, medarbejderforhold, troværdighed, ansvarlighed, kvalitet, innovation og konkurrenceevne.

I 2013 var der en stigning i samtlige af de 140 vurderede virksomheders imagescore på 18 pct. I år følger endnu en vækst på seks pct.

Helt i top kommer Lego for andet år i træk, klart foran Novo, med Mærsk som en sikker nr. tre.

Undersøgelsen måler virksomhedernes image på to parametre. Deres imagekapital, som er det image, virksomhederne har hos de erhvervsledere, der kender dem godt, og deres omdømmeindtryk, som er deres image i en bredere kreds. Især på imagekapitalen er der fremgang i år. Det åbner mulighed for mere kommunikation og dermed et bedre omdømme næste år.

»Virksomhederne er begyndt at tjene penge for alvor, og det vækker respekt i erhvervslivet – især hvis du også er god til at kommunikere, hvad det er, der går godt«, siger direktør Palle Klinke Hansen, IFO. Han understreger, at der endnu er et stykke vej for virksomhederne rent imagemæssigt i forhold til de glade dage før finanskrisen i 2008.

Legos adm. direktør Jørgen Vig Knuds-torp er glad for den anerkendelse, der ligger i topplaceringen på Imagelisten:

»Det er et af vores mål at være en respekteret virksomhed. Derfor glæder det os, at vi igen er højt værdsat i Danmark,« siger han.

Arla i fuldt firspring

Selv om årets imageundersøgelse er præget af en vis stabilitet i toppen, er der også markante højdespringere på listen.

Den andelsejede mejerikoncern Arla springer således ind på listens top ti som en markant nr. otte. I fjor opnåede Arla en 19. plads.

Forklaringen er bl.a., at Arla i 2013 nåede sit strategiske omsætningsmål på 75 mia. kr. to år før bebudet. Det vækker anerkendelse i erhvervslivet, navnlig når andelshaverne i ejerkredsen samtidig fik en rekordstor efterbetaling på 900 mio. kr.

Under topchefen Peder Tuborghs ledelse er Arla avanceret fra en placering på imagelisten som nr. 82 i 2006 til nu nr. otte.

Comeback for folkeaktier

Blandt de øvrige højdespringerne fremstår de to store folkeaktier, Vestas og Pandora, særlig markant.Vestas forbedrer sin position med hele 88 pladser til nr. 50, mens Pandora stiger 74 pladser til nr. 52.

Vestas går især frem på kommunikation og ledelse. I den undersøgte periode blev Ditlev Engel erstattet som ny topchef af svenske Anders Runevad. Men selskabet har stadig noget at bevise. De vurderes svagt på finansiel styrke.

Pandoras imagemæssige nedtur tog fart i 2011, da selskabet ikke evnede at indfri sine ambitiøse salgsforventninger.

I dag er der kommet ny ledelse og økonomien ser langt bedre ud.

»Image handler ikke nødvendigvis om virkeligheden, men om den opfattede virkelighed og om positive og negative spiraler. Mange af de ting, der går godt hos Vestas nu, kan være Ditlev Engels fortjeneste. Men det er den nuværende ledelse, der høster frugterne,« siger Steffen Lüders, executive chairman i Mannov, som har set undersøgelsen.

»Pandora har vendt skuden vanvittigt hurtigt. Normalt tager det fire-fem år at genoprette et image efter det kollaps, der skete i 2011,« kommenterer Palle Klinke Hansen fra IFO.

Nedtur for Grundfos og Sydbank

I tider, hvor virksomhedernes image bliver bedre, er det særligt smerteligt at skulle leve med et stærkt forringet omdømme.

Det er ikke desto mindre den skæbne, der overgår Grundfos, Sydbank og Nykredit.

Det umiddelbart største imagetab lider Grundfos. Virksomheden har i en årrække ligget i top ti, men i år falder virksomheden fra en placering som nr. seks til en placering som nr. 13.

De delvis selverkendte ledelsesproblemer i den store familiekontrollerede pumpekoncern koster dyrt på imagekontoen.

I fjor blev topchefen Carsten Bjerg fyret, fordi han ikke kunne skabe tilstrækkelig vækst. Der venter den nye topchef, Mads Nipper, Legos nuværende næstkommanderende, en stor opgave.

Uventede nedskrivninger, store afskedigelsesrunder og til dels dårlig markedskommunikation ligger bag nogle af årets største fald på imagelisten. Dem finder vi i den finansielle sektor, hvor Sydbank og Nykredit falder henholdsvis 52 og 37 pladser.

Stridigheder koster

De to indbyrdes stridende revisionsselskaber KMPG og Ernst & Young lider også – de er faldet henholdsvis 35 og 34 pladser ned af listen. Når to parter slås, er der sjældent vindere.

Konkurrenterne Deloitte og PriceWaterhouseCoopers ligger til gengæld stabilt.

At stabilitet og »no news« kan være gavnligt i den finansielle sektor, vidner Saxo Banks placering om.

Selskabet er gået 27 pladser frem og er nu igen med i top 50. Efter en turbulent periode har der været ro om banken i det seneste års tid.