Virksomheder uden eksistensberettigelse dør

De færreste virksomheder kender deres egentlige eksistensberettigelse, og det koster dyrt i krisetider, hvor de svage dejser omkuld, mener toprådgiveren Geoffrey Moore, der skoser ringe ledelse.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Innovations-eksperten Geoffrey Moore er vred.

Faktisk så inderligt vred, at da han under interviewet med Berlingske Nyhedsmagasin opfordres til at levere et direkte budskab til topchefer sender denne svada:

”Faktisk bliver jeg ret vred over det, der er sket. Det er ledelsens ansvar at skabe en succesfuld virksomhed. Den lønner medarbejderne, og det skaber hele vores samfund. Ledelsens har derfor en meget stor social forpligtelse, men investerer ledelsen ikke i vedvarende konkurrencedygtighed, så prognoserne for overlevelse i dårlige tider ret dårlige,” siger han.

Det er trods alt et sjældent syn, at en amerikansk forfatter, innovationsekspert og i 2005 blandt de 50 bedste hjerner i forretningslivet er synligt irritabel under et interview. Ikke desto mindre var det tilfældet, da Berlingske Nyhedsmagasin mødte ham for nylig på en konference afholdt af SAS Institute i London.

Geoffrey Moore mener, at de voldsomme og omsiggribende konsekvenser med virksomhedskollaps – især i USA – kunne ifølge Moore have været undgået, hvis virksomhederne havde fokuseret på at styrke deres vedvarende konkurrencedygtighed.

Selv i en tid med færre ordrer i bøgerne, virker metoden, mener han:

”I en nedtur skal du skære. Det skal du. Det betyder også at fyre folk. Men det driver mig til vanvid, at man skærer ned og ikke ændrer firmaet i en retning, der gør dem mere konkurrencedygtig. Så kommer de ikke bare til at skære nu, men også senere. De ofrer deres arbejdsstyrke,” siger han.

Læs mere - om, hvordan virksomheder finder ind til kernen, finder innovations-talenterne og finder deres helt egen innovations-skabelon - i denne uges udgave af Berlingske Nyhedsmagasin, der udkommer fredag 22. maj.