Virksomheder sjofler social ansvarlighed

Kun få virksomheder, der har en særlig politik om social ansvarlighed, får den fuldt ud integreret i virksomhedens daglige drift, viser undersøgelse. CSR har til tider været oversolgt til erhvervslivet, mener forsker.

Foto: CHINA DAILY
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Anklager om børnearbejde, forurening og slavelignende arbejdsvilkår i tredjeverdenslande har de senere år fået stadig flere danske virksomheder til at vedtage særlige politikker om socialt ansvar. Men mens luften er fuld af flotte ord, så er billedet ofte anderledes, når det handler om at få inkorporeret dem i praksis.

CSR er ikke målbar

Ifølge en ny undersøgelse blandt 250 større danske virksomheder fra revisionsfirmaet Deloitte bliver den overordnede CSR-politik nemlig kun i få tilfælde integreret fuldt ud i virksomhedens daglige drift. Kun hver fjerde danske virksomhed har integreret CSR-politikken i sin forretning, mens mere end en tredjedel af dem slet ikke ved, om CSR-aktiviteterne bidrager til overskuddet.

»Mange virksomheder anser først og fremmest CSR som et redskab til at brande sig. De ved ikke, hvordan de skal gøre den konkret og målbar, og dermed heller ikke om de tjener penge på det. Det betyder, at politikken om social ansvarlighed kun sjældent ændrer den måde, virksomheden opererer på til daglig, selv om den måske på papiret ser fin ud«, siger leder af Deloittes CSR-rådgivning Preben Sørensen.

Spild af penge

Når CSR ikke er en integreret del af forret­ningen, bliver den parkeret i krisetider til fordel for andre presserende opgaver. Men det kan koste på bundlinjen, mener Preben Sørensen. »Det er for det første problematisk, når virksomhederne bruger CSR-politikken til at brande sig på uden at forankre den i driften. Men for det andet risikerer de at gå glip af et vigtigt konkurrenceparameter, når de ikke ved, om CSR overhovedet bliver en forretningsmulighed eller om det medfører risici for dem fremover.

Det kan være spild af aktionærernes penge at ansætte en CSR-manager uden at få ansvaret bredt ud i organisationen,« siger Preben Sørensen og fortsætter: »Det er selvfølgelig ikke et problem, hvis man som virksomhed har gjort sig det klart, at CSR-aktiviteter ikke er relevante for det marked, man opererer i. Men risikoen for det modsatte er stor, for kravene om social ansvarlighed vil vokse.«

CSR oversolgt

Ifølge Jette Steen Knudsen, lektor på Institute for Business and Politics på CBS, er særlige politikker om socialt ansvar da heller ikke relevant for alle virksomheder. Hun har i flere år forsket i brugen af CSR og mener, at politikere og konsulentbranchen til tider har haft en tendens til at oversælge begrebet. »CSR er specielt relevant for de virksomheder, der har deres afgørende produktion i lavtlønslande, hvor miljølovgivningen er svag og arbejdsvilkårene dårlige.

Men for servicevirksomheder, der primært opererer herhjemme, er det langt sværere at se relevansen. Alle virksomheder kan jo opfordre de ansatte til at slukke for lyset, men det har altså ikke noget med virksomhedens forretningsmodel at gøre. Når medarbejderne og ledelsen ikke kan se den direkte relevans, bliver CSR-aktiviteterne nedprioriteret til fordel for andre opgaver, og så bliver den jo netop bare til løs marketingsnak,« siger hun.

Udfordring for de små

I DI har man dog oplevet, at store virksomheder efterhånden er blevet bedre til at bruge CSR som en del af forretningen og giver dem nogle åbenlyse fordele, ikke mindst fordi kunder og leverandører vil undgå at være indblandet i korruption og miljøskandaler. Det er især de mindre virksomheder, der risikerer at ende i en situation, hvor CSR forbliver på skåltaleniveau.

»Ofte mangler de hjælp til at analysere, hvordan CSR skal indgå i kerneforretningen. Der er jo ikke ét initiativ, der passer til alle virksomheder. Derfor er det også vigtigt, at lovkravene på området ikke tvinger virksomhederne til at gøre noget bestemt«, siger Kim Haggren, chef for Erhvervsjura og CSR i DI.