Virksomheder går på talentrov i 2.G

Virksomhedernes jagt efter talenter er blevet skærpet i en sådan grad, at nogle selskaber går helt ned på handelsskoleniveau for at rekruttere mulige kandidater. Både handelsskoler og erhvervsliv opfordrer til mere fokus på talentarbejdet.

Fremtidens revisorer? PwC håber at have plantet et inspirerende frø hos nogle af de talentfulde og særligt udvalgte fra Niels Brock, som tidligere i maj deltog og gennemførte en MasterClass i virksomhedsanalyse. Foto: Kasper Palsnov Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

»Det er en investering i fremtiden«.

Så klart kan Mogens Nørgaard Mogensen, administrerende direktør i revisionsvirksomheden PwC, udtrykke sig om, hvorfor selskabet går på talentjagt blandt 16- og 17-årige handelsskoleelever fra Niels Brock.

Sammen med handelsskolen har PwC i maj gennemført en MasterClass i virksomhedsanalyse, hvor de udvalgte og talentfulde elever har fået indblik i, hvordan teori og metode fra klasseværelset benyttes i praksis.

»Vi har selvfølgelig et håb om, at vi kan inspirere nogle af eleverne til at vælge en studieretning, som kan komme os til gode i sidste ende,« uddyber han.

Dermed kan unge talenter allerede møde ivrige virksomheder med specialiserede case-forløb, mens de stadig går på en ungdomsuddannelse.

Årsagen til, at PwC allerede prøver at fange de dygtigste talenter, mens de stadig er teenagere, kan findes i en global toplederundersøgelse, som PwC årligt foretager blandt over 1.000 chefer verden over.

Den seneste undersøgelse fra 2014 konkluderer blandt andet, at talent er den vigtigste motor for en virksomheds vækst. Den viser, at seks ud af ti danske topchefer i Danmark er bekymrede for, om de kan finde de rette kompetencer – tallet er 63 procent på globalt plan.

Ud af de 1.344 besvarelser i rapporten anerkender hele 93 procent af toplederne, at de er nødt til at ændre strategi for at tiltrække og fastholde talenter. Og det er angiveligt noget, Mogens Nørgaard Mogensen har taget til efterretning.

»Ligesom lederne i undersøgelsen er vi i PwC også opmærksom på manglen på talent, for det er klart, at hvis vi vil begå os i et hårdt konkurrencesamfund, skal vi kunne tilbyde en højprofessionel, specialiseret og proaktiv ydelse. Det kan man kun, hvis man har de mest talentfulde medarbejdere,« siger Mogens Nørgaard Mogensen.

Hos PwC er man dermed gået en ekstra mil i forhold til at fremtidssikre talentmassen i revisionsfirmaet, og den administrerende direktør lægger da heller ikke skjul på, at de gennem for eksempel et MasterClass-samarbejde med Niels Brock håber på at præge elevernes videre uddannelsesforløb.

»Det er der, man skal begynde at sikre sig, at man har født tanken hos de unge om, at PwC kan være en af de muligheder, de har fremadrettet. Man skal som erhvervsleder ikke være bleg for at erkende, at de unge mennesker har et hav af muligheder – især hvis de er rigtig dygtige,« siger Mogens Nørgaard Mogensen.

Og tiltaget bliver mødt med glæde ude på handelsskolerne, som håber, at det kan brede sig til flere virksomheder. Her mener direktør for Danske Erhvervsskoler, Lars Kunov, at det er vigtigt, at virksomhederne lægger mærke til, om der på gymnasialt niveau findes nogen talenter, som allerede er mere sporet i retning af erhvervslivet.

»Jeg vil også gerne opfordre virksomhederne til at gøre sig mere til for de talentfulde elever og gå ind i flere projektsamarbejder, så skolerne kan få et pust ude fra virkeligheden,« siger Lars Kunov.

Og det er netop det, de tre unge arrangører af MasterClass-forløbet savnede, dengang de selv gik på Niels Brock. Der var ingen kobling mellem de bunker af teori, som handelsskoleeleverne får serveret i klasselokalet, og den virkelighed, de har mødt som ansatte hos PwC.

Det besluttede de sig derfor at gøre noget ved, og det er Dansk Erhverv glad for, de gjorde. Her mener organisationens uddannelses- og forskningspolitiske chef, Mette Fjord Sørensen, at man i højere grad skal arbejde med at dyrke talenterne på et praktisk niveau.

»Vi skal anerkende, at der findes talenter, som har en fantastisk evne til at forstå en virksomhed og dens komplekse problemstillinger. De talenter skal virksomhederne have lov til at finde – også ude på ungdomsuddannelserne,« siger hun og understreger, at hun ikke ser noget problem i, at virksomhederne prøver at præge elevernes videre uddannelsesforløb.

»Det er da kun fantastisk, hvis de unge vælger en uddannelse med større sandsynlighed for fast beskæftigelse efterfølgende. At de allerede under ungdomsuddannelsen nuancerer deres uddannelsesvalg i forhold til deres interesserer er kun en god erfaring for dem,« siger Mette Fjord Sørensen.

Også i konsulenthuset Boston Consulting Group, BCG, kan man tydeligt mærke, at kampen om talenterne er blevet skærpet markant henover de seneste par år, og ligesom PwC søger man også løbende i alternativer, når det kommer til at rekruttere fremtidens talenter.

»Går man fem år tilbage, var det ikke særligt udbredt for os at have specialiserede rekrutteringsforløb tidligere end kandidatniveau. Nu investerer vi tid og ressourcer på talentjagten allerede på bachelorniveau, for vi kan tydeligt mærke, at de studerende bliver klar og mere stålsatte på, hvad de vil tidligere i deres uddannelsesforløb,« siger Jesper Damm, der er principal og ansvarlig for universitetsrekruttering hos BCG.

At virksomhederne arbejder med nye metoder for at indfange de rette talenter overrasker ikke Stefan Hermann, ekspert i talentudvikling og rektor på Professionshøjskolen Metropol.

»De formater, hvorigennem virksomhederne rekrutterer deres talenter, er blevet væsentligt mere praksisrettede. Virksomhederne vil tæt på og lære, hvor gode talenterne er til at omsætte viden til praksis,« siger han, men advarer mod at gå for mange trin ned ad alderstrappen.

»Der er mange ekstraordinære talenter, som blomstrer sent, og hvor deres motivation først kommer til udtryk senere i studierne, så selv om det godt kan betale sig at gøre sådan her, så får man ikke den fuldkomne støvsugning af, hvad der er at komme efter,« siger Stefan Hermann.

Overordnet mener han dog, at kendetegnet ved talentudviklingen i Danmark har været, at det fra skolernes side nærmere er undtagelsen end reglen at talentudvikle. Derfor synes Stefan Hermann, at det er fint, hvis virksomhederne tager del i arbejdet gennem konkrete case-konkurrencer og rekrutteringsforløb.