Vildt iværksætteri er blevet tæmmet

Ledelse. It-kometen Dansk Computer Center A/S i Hinnerup ved Århus fortsætter hæsblæsende ekspansion, men DCC, som virksomheden er mere kendt som, er organisatorisk en helt anden virksomhed end for blot tre år siden.

It-branchen er rig på væksteventyr, og den er næsten lige så rig på fortællinger om dramatiske nedture.

Dansk Computer Center (DCC) i Hinnerup ved Århus hører til førstnævnte kategori. Virksomheden, der handler med it-udstyr, blev grundlagt af far og søn, Johannes og Klaus Bach i 1995. Historien ligger tæt op ad fortællingen om den klassiske garage-iværksætter.

Godt grundlæggende købmandsskab og ansættelse af dygtige sælgere gav afsættet til en imponerende start. Allerede fire år efter etableringen blev DCC kåret som Danmarks hurtigst voksende handelsvirksomhed.

Virksomhedens nuværende salgsdirektør og medindehaver, Kent Jeppesen, kom til allerede året efter etableringen.

Han fik hurtigt fornemmelsen af en virksomhed med speederen i bund og store vækstambitioner, men han fik siden også blik for, at der skulle mere strategi og struktur ind i foretagendet, hvis DCC skulle udvikle sig til at blive en stor vækstvirksomhed.

Helt frem til 2003, da DCC rykkede ind i sit nuværende domicil med 900 kvadratmeter administration og 2.400 kvadratmeter lager tæt ved motorvejen, var det så som så med de overordnede ledelsesmæssige retningslinjer, der kendetegner en moden virksomhed.

Intern konkurrence- Det var ikke, fordi virksomheden var uprofessionel tværtimod. Sagen var bare, at DCC populært sagt bestod af ti små butikker, hvor enhver sælger var sin helt egen lykkes smed, fortæller han.

Strukturen eller manglen på samme betød, at alle suboptimerede på sig selv. Fik en sælger med ansvaret for ét bestemt marked fat i et parti varer, blev det også solgt til det marked, selv om en kollega med ansvaret for et andet marked måske kunne have fået en bedre pris på grund af de forskellige markedsbetingelser.

Hos DCC var det, som Kent Jeppesen udtrykker det, ploven i furen og så bare derudad. Den fremadstormende virksomhed havde aldrig gennemført en SWOT-analyse. Den havde aldrig formuleret noget værdigrundlag eller en målsætning. Noget salgsbudget havde der heller aldrig været tale om.

Skulle den fremtidige vækst sikres, måtte der mere struktur på tingene, erkendte ledelsen. Via sit netværk fandt Kent Jeppesen frem til den nordjyske konsulent Ricky Thygesen, der efter en fortid som direktør i en produktionsvirksomhed og et konsulentjob i et andet firma havde etableret firmaet Effektfuld Ledelse A/S i Støvring sammen med vennen Pia Nielsen. De to har udviklet, hvad man kan kalde en ledelsesmæssig værktøjskasse.

Konceptet, som de i øvrigt sælger til andre konsulentfirmaer, indebærer et forløb med otte sparringer af to til tre timers forløb med cirka seks ugers interval. Disse sparringer foregår på virksomheden og er meget praktisk og individuelt orienteret.

Udgangspunktet for seancerne er en diger mappe og en cd-rom, der udgør træningsmaterialet. Ricky Thygesen understreger, at der vitterlig er tale om en ledelsesmæssig værktøjskasse.

- Der findes vel næppe to ledere, der har nøjagtig samme behov for at blive coachet. Effektfuld ledelse handler netop om at udvælge de værktøjer, den enkelte leder har brug for i sin specifikke situation, fortæller han.

Kent Jeppesen går billedligt et skridt videre.

- Du kan sammenligne det med en helt almindelig værktøjskasse. Her tager du jo heller ikke en stjerneskruetrækker, hvis det er en skruetrækker med lige kærv, der er brug for. Sådan er det også med dette ledelsesværktøj. Man tager lige nøjagtig de elementer, der er brug for.

Salgsdirektøren lægger vægt på, at sparringerne er foregået hjemme i virksomheden, fordi det er medvirkende til at gøre forløbet praktisk. Eksempelvis kan man nemt involvere en medarbejder i en eller anden diskussion.

Ricky Thygesen får på sin side samtidig lejlighed til at snuse sig frem i virksomheden og de problemstillinger, der er på dagsordenen ved sparringen.

Forløbet har ændret DCC. Virksomheden har formuleret sine overordnede værdier: købmandsskab, kompetencer, kvalitet, trivsel, pålidelighed og samarbejde. Nu er det også gennemført en SWOT. Salgsbudget er kommet til, og sælgerne er inddelt i fire teams med hver sin leder, som også er på vej gennem et træningsforløb hos Ricky Thygesen.

Ifølge Kent Jeppesen har det resulteret i en rigtig virksomhedskultur, der i øvrigt har den effekt, at DCC er blevet meget mere attraktiv som arbejdsplads og derfor har nemmere ved at tiltrække kvalificeret arbejdskraft.

- I dag har medarbejderne mere sølvgråt blod i årerne, siger han med henvisning til virksomhedens sølvgrå logo.

Og væksten? Den fortsætter. Kent Jeppesen venter, at DCC's 34 medarbejdere inden for det næste år kan sige goddag til ti nye kolleger.

Det bliver i givet fald ikke i de nuværende lokaler. It-virksomheden rykker senere på året ind i en ny naboejendom, der er ved at blive opført. Her får virksomheden 2.000 kvadratmeter administration og 3.200 kvadratmeter lager til sin rådighed.