Viden er en forbandelse

Højt specialiseret viden hos de ansatte kan betyde døden for en virksomhed.

Viden er godt, men kan også være en forbandelse. Foto: Colourbox Fold sammen
Læs mere
Kender du det, at du og dine kolleger taler ”samme sprog”? I er så meget på bølgelængde og bruger de samme udtryk, at meget forbliver uudtalt? Så er din arbejdsplads måske i fare for at havne i et innovationstomrum.

En af betingelserne for ægte kreativitet er nemlig, at man helt fordomsfrit tænker de grundlæggende forudsætninger om igen, når man skal gennembryde de vante rammer og kommer op med helt nye løsninger, skriver New York Times.

Den såkaldte vidensforbandelse handler om, at når man først er ekspert inden for et område, så kan man slet ikke tænke, som om man ikke ved, hvad man ved! Når man skal løse en ny opgave, så ender det på den eller anden måde med, at man gør, som man plejer; uanset om det handler om at bygge et hus, finansiere en investering eller åbne endnu en butik i en kæde. Det er så at sige umuligt at tænke ”ud af boksen”, som det hedder på managementnudansk.

Problemet er, at vi tror, vi er i stand til det, skriver New York Times. Vi tror også, at vi er stand til at forklare vores ekspertise til andre blot ved at tale langsomt og tydeligt – men vi benytter ofte de samme faggloser og indforståede udstryk, som vi plejer. Intet forandrer sig, vi genbruger blot vores ekspertviden.

Det er derfor, salgsafdelingen ikke kan tale med IT-afdelingen. Det er derfor, chefer har så svært ved at overbevise de ansatte om forandringer. Og det er derfor, der er 117 komplet uforståelige knapper på fjernbetjeningen til din DVD-spiller – fordi vores egen viden forhindrer os i at tænke som andre. Eller i det mindste tænke på andre, når vi udsætter dem for vores hjerners ypperste frembringelser.

De virksomheder, som tillader, at medarbejderne ind i mellem siger højt, at kejseren ikke har noget tøj på, vinder derfor kampen om at være kreativ – og konkurrencedygtig, skriver avisen.