Vi skal lære flere sprog

Engelsk rækker slet ikke som fremmedsprog i en stadigt mere globaliseret verden. Derfor skal Danmark have udviklet en strategi for fremmedsprog.

Foto: PIUS UTOMI EKPEI.
Læs mere
Fold sammen
Færre og færre elever vælger at lære flere sprog, end de absolut skal i gymnasiet, og alt for få lærer at beherske fransk og mindre sprogfag som russisk. Samtidig daler søgningen til de sproglige linjefag på læreruddannelsen og på sproguddannelserne på universiteterne.

Det truer Danmarks konkurrenceevne i en stadigt stigende globaliseret verden, hvor det er afgørende at danske arbejdstagere også evner at tale med brasilianere, kinesere, indere og andre i vækstlande.



Det får nu undervisningsministeren og videnskabsministeren til at nedsætte en arbejdsgruppe, som skal komme med anbefalinger til, hvordan Danmark styrker sprogfagene fra folkeskole til universitet.

”I en globaliseret verden skal vi i stigende grad samarbejde på tværs af landegrænser. For et lille land som Danmark er det afgørende, at vi har gode sproglige kompetencer – og engelsk er ikke altid nok. Virksomhederne har brug for medarbejdere med gode sproglige kvalifikationer. Vi skal uddanne unge, så deres kvalifikationer matcher samfundets behov. Derfor skal vi have fokus på de sproglige kompetencer, siger videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K) i en pressemeddelelse.




I alt otte medlemmer er at finde i arbejdsgruppen, som vil fremlægge den nye strategi for at styrke danskernes uddannelse i fremmedsprog til sommer.

”I dag stilles der andre krav til sprogkompetencer end tidligere, og derfor må vi se med nye øjne på, om sprogundervisningen lever op til de krav, som fremtidens uddannelser og arbejdsmarked vil stille os. Jeg ser frem til at høre ekspertgruppens anbefalinger,” siger undervisningsminister Tina Nedergaard (V).