Verdensmestre i innovation

Tech-industrien er nyttig og nødvendig inspiration for resten af erhvervlivet.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

To trends springer i øjnene ved Businessweeks seneste årsliste over verdens mest innovative virksomheder. Den asiatiske fremmarch og tech-industriens dominans. Vestlige økonomier har vænnet sig til, at masseproduktion flytter østpå, men moderne asiatiske virksomheder kan også innovere. 15 ud af
listens top 50 kommer fra Asien sammenlignet med blot fem tilbage i 2006. Listen indeholder allerede etablerede navne som Toyota og Samsung, men også højdespringere som kinesiske BYD, der fremstiller elektronikkomponenter, hvis første placering på listen er en flot ottendeplads. For virksomheder i USA og Europa er dette selvsagt en foruroligende trend, men den eneste vej fremad må være mere innovation. Det kan imidlertid blive vanskeligt nok, mener James Andrew, seniorpartner hos Boston Consulting Group (BCG), der har stået for undersøgelsen, som ligger til grund for listen. Selv om hovedparten af vestlige virksomheder regelmæssigt udnævner innovation som en nøglefaktor, lader de fleste det blive ved intentionerne. Kun de færreste har modet og indsigten til at give innovation den nødvendige priotering på øverste ledelsesniveau, lyder analysen.

Tech-universet

Men måske er der inspiration at hente i den anden tydelige trend i undersøgelsen. Tech-industrien dominerer med syv pladser alene på Top 10. Apple er på en førsteplads, efterfulgt af Google, Microsoft og IBM. Hvad er det, tech-universet gør bedre end alle de andre, når det gælder om at finde på nye ting? Først og fremmest er tech-virksomhederne begunstiget af at tilhøre et miljø, der konstant søger nye grænser. Ingen anden industri på kloden kan fremvise samme grad af øget performance og samtidig konstant faldende priser. Den teknologiske udvikling tvinger virksomhederne til hele tiden at levere nye innovationer ligesom konkurrenterne.

Investeringer

Men tech-virksomhederne gør også meget rigtigt af egen kraft. F.eks. massive investeringer i forskning og udvikling. I 2009, da det stadig var svært at se en ende på finanskrisen, annoncerede Microsoft og Intel historisk store investeringer i ny teknologi. Microsoft knap 10 milliarder dollar, Intel godt 7 af slagsen. Og man er gode til at udnytte disse investeringer med potente innovationsmodeller. Som open source, hvor ingen har ejerskab til produktet, men alle kan bidrage til udviklingen og bruge produktet, som man lyster. En model der overgår tydeligvis gængse, lineære udviklingsmodeller, når det kommer til kreativitet og hastighed. Innovationen: Tech-virksomhederne er også blevet hurtigere til at få produkterne ud på markedet og dermed få dem testet i det virkelige liv. Virksomheder som Google og Microsoft arbejder flittigt med data, man får retur fra brugerne, for at gøre produkterne endnu bedre. Endelig, og her kommer vi tilbage til kommentaren fra James Andrew, er innovation en absolut førsteprioritet i succesrige tech-virksomheder. Innovation bliver ikke outsourcet til en enkelt funktion, men er konstant til stede på et strategisk niveau. Det bør også kunne lade sig gøre i andre virksomheder.

Læs Berlingske Nyhedsmagasin 14. maj.