Verdens kedeligste chef er den mest beundrede

En virksomheds strategi skal kunne stå på én side, ellers virker den ikke. Det er et af guldkornene fra topchefen A.G. Lafley i USAs mest beundrede virksomhed.

A.G. Lafley er formentlig enhver kommunikationseksperts mareridt. Håret er sølvgråt, habitten mørkeblå og tilknappet, tonefaldet er afdæmpet og kropssproget er nærmest ikke-eksisterende.

Men alligevel er han chef for USAs mest beundrede virksomhed – Procter & Gamble – netop kåret af erhvervsmagasinet Fortune. En virksomhed der tæller 135.000 medarbejdere, har eksisteret i 50 år og sender et nyt produkt på markedet hver måned. Det spænder over alt fra vaskemidler, bleer, skønhedspleje, medicin til batterier og dyrefoder - kendte mærker som Always, Ariel, Old Spice og hostebolcherne fra Vicks.

Hvordan det kan lade sig gøre, gav han flere tusinde deltagere til verdens største årlige ledelsesforum - Academy of Management (AoM) – i Philidelphia et indblik i, da han som dette års trækplaster åbnede forumet søndag eftermiddag. Med til AoM er en række danske HR-folk fra virksomheder og organisationer som DONG, Vestas, Rambøll, Gumlink, Dansk Industri og Copenhagen Business School (CBS).

Den danske ledelsesekspert Henrik Holt Larsen fra CBS er med på første række og fortæller i Berlingske Business’ karrieretillæg onsdag om, hvad A.G. Lafley havde af guldkorn til de knap 8.000 deltagere.

Blandt andet siger Henrik Holt Larsen, at A.G. Lafleys ledelsesstil er meget atypisk. ”Han tror ikke på karismatisk ledelse, story telling og andre varme teorier”. Han har otte ledelsesprincipper, hvor det ene handler om strategi. Om det siger A.G. Lafley:

”Den skal kunne stå på én side, ellers virker den ikke”.

Læs meget mere i Business Karriere onsdag.