Varm luft og kun få kalorier

Det er nødvendigt at drive forretning på en ny måde, er hovedbudskabet i Richard Bransons seneste bog.

Foto: NEIL HALL. Richard Branson er god til at iscenesætte sig selv, og det er heller ingen undtagelse med denne bog, skriver anmelder Henrik Ørholst om »Drop Business as usual«.
Læs mere
Fold sammen

Richard Branson er et ikon, og han har startet flere virksomheden inden for mange forskellige brancher. Virgin er derfor et kendt navn i mange forskellige brancher. Den stærkeste stjerne er personen, der står bag det hele. Næsten stærkere end Virgin-brandet. Han er en god historie. En ordblind iværksætter, der troede på sig selv, og fik vendt op og ned på mange brancher. Han har skrevet adskillige bøger, og »Drop Business as usual« er ikke overraskende udgivet på Virgin Books. I Danmark er det Gyldendal Business, der står for oversættelsen og markedsføringen af bogen.

Det er en af de snakkende engelske bøger, hvor strukturen er uklar, og den er skrevet som et kæmpe essay. Den er meget britisk i opbygningen. Størst udbytte vil en læser derfor få, hvis man kender den britiske kultur og de koder, der ligger bag.

Richard Branson er god til at iscenesætte sig selv. Det er heller ingen undtagelse med denne bog. Han tegner et billede af sig selv, som den flinke fyr, som gerne vil gøre verden bedre for alle, og det er slet ikke pengene, der driver ham. Bag det afslappede ydre banker der et hjerte, der består af profit og afkast. Der er ingen forskel på ham og en gammeldags kapitalist med høj hat, jacket og en dampede cigar. Kun indpakningen er anderledes. Lige som kapitalfonde er han hele tiden på jagt efter den gode forretning. Under Virgin-navnet befinder der sig flere hundrede virksomheder, og han rejser verden rundt på udkik efter ildsjæle, der sætter nye standarder.

De rigtige meninger

Richard Branson siger alle de rigtige ting, som kan få det cafe latte-drikkende Østerbro-segment til at gispe af fryd: »Jeg mener kort og godt, at forretningen blomstrer, hvis man gør det gode, det rigtige. Som det fremgår af nogle fortællinger om de personer og organisationer, som allerede er i gang med det, kan det godt betale sig at gøre det rigtige.«

Det er bogens centrale budskab. Selv om det ser pænt ud, så er det nødvendigt at tjene penge. Det er det, som bringer liv i en virksomhed. Hvis en virksomhed ikke er i stand til at tjene penge, vil den lukke på et eller andet tidspunkt. Der er ingen smutveje, og det handler stadig om at få nogen til at betale mere, end du selv har gjort. Længere er den ikke.

Alligevel kommer der stadig mange bøger, der tager udgangspunkt i, at det er godt at være god. Hvorfor ikke vende tilbage til gammeldags sort kapitalisme, hvor heltene er dem, der tjener kassen?

Kapitalisme 24.902

Richard Branson omtaler flere navne for den »nye« forretningsform: »kapitalisme 2.0« eller »filantropisk kapitalisme«. Hans eget forslag, som er udviklet over en par drinks, kalder han for »Kapitalisme 24.902«, og det er Jordens omkreds i engelske mil. Det er lidt pudsigt, at en international forretningsmand som Richard Branson sværger til gammeldags britiske måleenheder. Men det er på den anden side bogen i en nøddeskal. Den er meget britisk.

Tilbage til Jordens omkreds: »Enhver forretningsperson må tage ansvar for de mennesker og den jord, som udgør vores globale landsby – samtlige 24.902 engelske mil af Jordens omkreds. Jeg har længe været af den overbevisning, at det er vejen frem, hvis vores verden skal bestå,« skriver Richard Branson.

Bogen har meget snak og varm luft. Og det betyder, at der er brugt mange sider på forskellige sidehistorier. Det er interessant at læse om Richard Bransons opstart med et studenterblad i 1960erne, men det er der ikke noget nyt i.

I det hele taget er bogen helt fri for tal, forretningsplaner, strategi og alt, hvad der er med til at gøre livet besværligt for alle iværksættere. Her havde det være fint, hvis Virgin-ikonet havde dykket ned bag de smarte kulisser og fortalt den rigtige historie om, hvor svært det er at drive virksomhed, når der er krav om tal i regneark mv.

Det er en bog, som passer til projektledere, der gerne vil være med til alt det sjove, men som ikke har lyst til at dykke ned i hverdagens besværligheder. Det er en flødebollebog, der ikke mætter ret meget. Det er en kort og hektisk oplevelse, som ikke efterlader sig ret mange spor.

Læs også Henrik Ørholst på twitter.com/Orholst.