Ungt talent vil gøre København til magnet for kinesiske turister

I denne uges afsnit af podcasten »Talentjagten« fortæller Wonderful Copenhagens udviklingschef Signe Jungersted om at have is i maven og stadig bevare nysgerrigheden.

Signe Jungersted, der er en del af Talent100 (tv.), og som er i gang med at gøre København til en turistmagnet for kinesere, og Talentjagtens vært, Ane Cortzen, kan høres på podcasten Talentjagten. Foto: Asger Ladefoged Fold sammen
Læs mere

Signe Jungersted har på kort tid arbejdet sig fra at være projektleder til at være chef for Wonderful Copenhagens udviklingsafdeling, som under hendes ledelse har vundet priser og anerkendelse for deres arbejde med det kinesiske marked.

Hendes karriere begyndte også med Kina, da en ven en dag sagde til hende, at kinesisk var det sværeste sprog at lære. Nysgerrigheden førte til, at hun under sin statskundskabs­uddannelse tog et udlandsophold i det asiatiske land med den buldrende økonomi. Og det skulle vise sig at være en rigtig god idé.

»Da jeg kom hjem, så jeg en artikel, hvor Wonderful Copenhagens daværende udviklingsdirektør havde udtalt, at Kina var det nye vækstlokomotiv inden for turismen. Og så skrev jeg til ham, at hvis han mente det, så skulle han tale med mig. Og det endte med, at jeg blev ansat til at udvikle den kinesiske markedsindsats i Wonderful Copenhagen,« forklarer Signe Jungersted i det nyeste afsnit af podcasten Talentjagten, som handler om at forny sit talent og forblive aktuel.

Og den nye turismestrategi, som Signe Jungersted står i spidsen for, emmer da også af en høj grad af nytænkning. Her har de nemlig valgt at erklære turismen for død.

»Vi bliver simpelthen nødt til at arbejde med det på en anden måde, end vi hidtil har gjort. Præmisserne har ændret sig. Turisterne har ændret sig. De vil ikke engang vedkende sig at være turister længere. Nu vil de være midlertidigt lokale eller udforskende,« fortæller Signe Jungersted, som også forklarer, at folk gerne vil kunne brande sig selv ved at hænge ud med de lokale og se de uudforskede områder ud over destinationens top ti.

Leg og is i maven

Og ifølge den 34-årige udviklingschef er det interessante ved jobbet netop at skulle udvikle turismen i en tid, hvor turister ikke opfatter sig selv som turister og derfor også søger uofficielle kilder til de bedste oplevelser.

Efter at have etableret det kinesiske markedsteam i Wonderful Copenhagen har Signe overtaget hele udviklingsafdelingen og har i en ung alder fået ansvaret for 15 medarbejdere og et højt prioriteret område, der er med til at sætte den strategiske retning for hele organisationen og hovedstadens turisme­udvikling.

»Det kræver en god portion leg og is i maven. Når man siger, at turismens æra er slut, skal man både kunne bakke dem fagligt op og have svaret på, hvor man så skal hen,« forklarer hun.

Signe Jungersted fortæller også, at man begrænser sig selv, hvis man er bange for at gøre noget forkert. Holdningen skal være »prøv at tænke på, hvor vildt det kan blive« i stedet for »tænk på, hvor galt det kan gå«. Hun ser det som sin opgave at skabe en arbejdsplads, hvor ambitionsniveauet er højt, men hvor der også er plads til at eksperimentere. Og man eksperimenterer ikke, hvis man er bange for, at det går galt.

»Det ville være forkert at sige, at man aldrig må være bange for at fejle, men det er jo der, hvor man virkelig rykker sig. Når man er ude på dybt vand og tænker »hvordan skal jeg komme i mål med det her?«,« lyder det fra det unge talent, som heller ikke frygter at blive overhalet af nye kræfter.

»Min grundtanke er, at man er kun så dygtig som de mennesker, man omgiver sig med. Det fedeste i verden er, når der kommer en, som tænker anderledes eller er dygtigere end mig til nogle ting, for så kan vi sammen skabe noget endnu bedre,« siger hun.

Til slut i podcasten inviteres lytterne indenfor hos Nordea, hvor deres eksperter og egne talenter giver gode råd til talentudvikling. I dette afsnit medvirker Karina Mernøe, der er chef for kompetenceudvikling i Banking Danmark. Her fortæller hun om at nytænke sit talent og om de udfordringer, der følger med.

Find alle udsendelser fra Berlingske Business Talentjagten i din podcast-app og Apple TV, på Spreaker.com eller via iTunes her. Podcast fra Berlingske Business er sponsoreret af Nordea.