Unge og nye ledere myldrer til netværk

Nye netværk for ledere skyder op i hastigt tempo. For lederne er det blevet meget afgørende at hente viden udefra via netværk.

Netværk Danmark inviterede i sidste uge til netværksdag i Bella Center, hvor ledere fra hele Danmark kom for at networke og høre på oplæg. Foto: Rasmus Malmstrøm/Netværk Danmark Fold sammen
Læs mere

Unge ledere myldrer til netværk i stadigt større omfang. Ofte med en kraftig hjælpende hånd fra deres arbejdsgiver. Det er et helt afgørende våben for at kunne klare sig i virksomhederne, hvor presset på lederne vokser fra alle fronter. Det kræver input fra en bred vifte af personer.

Sådan lyder det fra både udbydere af netværk og eksperter. Udviklingen har gjort, at det at udbyde netværk er blevet en hel industri i sig selv.

Nordens største udbyder, Netværk Danmark, havde i sidste uge indbudt til netværksdag, hvor ledere fra nær og fjern kom for at høre på oplæg fra blandt andre finansminister Bjarne Corydon (S) og tidligere statsminister og NATO-generalsekretær Anders Fogh Rasmussen.

Og Netværk Danmark, ND, er et klart eksempel på de nye tider. Antallet af medlemmerne i ND er siden 2010 blevet mere end fordoblet, og i dag er det på over 12.000. Heraf 4.000 uden for landets grænser. For det enkelte medlem koster det fra 10.000 kr. og op til 20.000 kr. om året at deltage. Prisen afhænger af, hvilket netværk vedkommende er med i.

I langt de fleste tilfælde bliver deltager­afgiften betalt af arbejdsgiveren. Det gælder blandt andet medicovirksomheden Ambu, der har hovedsæde nord for København.

Firmaet bakker op

»Vi støtter, at vores medarbejdere går med i netværk. Vi betaler for det, og folk får lov til at bruge arbejdstid på det. Det handler både om faglige netværk og om at få inspiration. Det er en del af det at være en moderne virksomhed, at lederne er med i netværk. Men man skal være varsom med ikke bare at gå ind i alle netværk. Man skal ikke blive medlem af et netværk, bare fordi man bliver opfordret til det,« siger adm. direktør i Ambu Lars Marcher, der ikke selv er med i nogen af netværkene hos ND.

Direktør i ND Morten Jørgensen er meget enig i betragtningerne fra Lars Marcher. Det at være med i netværk er en måde at overleve på som leder.

»Generelt stiger kravene til lederne. De skal levere resultater og udvikle virksomhederne. Det er vind eller forsvind. I den sammenhæng bruger lederne netværket til at syreteste deres ideer, inden de skal hjem og præsentere dem i deres egen virksomhed. Medlemmerne vil gerne have netværk, hvor der arbejdes med cases fra det virkelige liv. De vil have nogle anbefalinger og gode råd til de problemstillinger, som de sidder i som leder,« siger Morten Jørgensen, der selv kalder medlemmerne af netværkene hos ND for kunder. Og de efterspørger høj faglighed på møderne.

»De vil have, at tiden på møderne i netværkene udnyttes optimalt. Derfor er det vigtigt, at folk bliver matchet ind i de rigtige grupper. Folk skal være sammen med nogen, som de føler sig komfortable med,« siger Morten Jørgensen, der fremhæver, at ud over ledere er også mange specialister med i netværkene.

Der findes ingen tal for hvor mange danske ledere, som er med i netværk. Der er heller ingen opgørelser over antallet af netværk, men udbuddet er ganske stort. Og netværk udbydes på alle mulige niveauer af både faglige organisationer, erhvervsorganisationer og private.

Dansk Selskab for Virksomhedsledelse også kaldet VL-grupperne hører til blandt de ældste netværk herhjemme. De kører efter den mere traditionelle model, hvor de enkelte grupper er selvkørende og selv bestemmer, hvem de vil optage. For at komme med i en VL-gruppe skal man være en del af den øverste ledelse i en mellemstor eller stor virksomhed. Det gælder også offentlige og organisationer.

Siger nej til nye grupper

Formanden for VL-grupperne, Jens Wittrup Willumsen, er enig i, at der er kraftigt stigende interesse for netværk. Men VL har sagt nej til oprettelsen af nye grupper, og der bliver også afvist mange, som ønsker at være med i en VL-gruppe.

»Det gør vi for at sikre kvaliteten. Oplevelsen af at være med i de enkelte grupper skal være tilstrækkeligt stærk. Vi er hele tiden i dialog med vores grupper. Det afgørende for os er, at de nye medlemmer, som kommer ind, er topledere, så der ikke er medlemmer, som ikke er relevante for grupperne,« siger Jens Wittrup Willumsen, der påpeger, at det koster omkring 1.000 kr. om året at være med i en VL-gruppe.

Mere behov for viden

Tore Wanscher er medejer af virksomheden Wanscher & Nielsen, der rådgiver om netværk og selv er med til at danne dem. Han mener, at de mange nye og unge netværk udspringer af verden, som på alle planer bliver mere kompleks. For mange virksomheder er betaling for medarbejdernes deltagelse i netværk blevet en kompetenceudvikling og efteruddannelse af lederne.

»Der er et øget behov for at få adgang til relevant viden. Der er i stigende grad brug for andre menneskers input. Det skal være med til at sikre, at vi kan få den kvalitet i vores arbejde, der forventes af os,« siger Tore Wanscher, der erkender, at viften af tilbud om netværk er ganske stor, og at det kan være vanskeligt for den enkelte at vælge rigtigt.

»Hvis det handler om at lære noget af hinanden i et netværk, skal der være et snævert vidensdomæne, så man ikke snakker i øst og vest samtidig. Men hvis målet for eksempel er at skabe handel, skal der omvendt være en bredde i netværket, som både omfatter udbud og efterspørgsel,« siger Tore Wanscher.