Undgå fem fejltrin i usikre tider

Når krisen kradser, kigger de fleste virksomhedsledere på muligheder for at tilpasse sig. Men hvordan? Her er fem reaktioner, der kan munde ud i alvorlige fejltagelser.

Foto: Colourbox.
Læs mere
Fold sammen
5. fejltrin
At antage at en bedring afhænger af, hvad lederne gør, og ikke af, hvad de tænker.

“Holdningerne har betydning. Hvis erhvervslederne ikke forventer en betydelig bedring, vil deres frygt blive en selvopfyldende profeti,” siger økonomen Wesbury.

“Det hjælper at forholde sig positivt under en recession, når alt andet er negativt,” siger Bates fra Profit Planning Group.

“Både kunder og leverandører kan tydeligt fornemme din holdning. Så du kan hjælpe virksomheden ved at smile, sige tak og ringe hurtigt tilbage til folk og komme med svar på deres spørgsmål.”

“Men når fremgangen så endelig indfinder sig, bliver erhvervslederne tit alt for opstemte,” fortsætter Bates. “Vi glemmer de ting, der var med til at hjælpe os på rette kurs igen, som f.eks. at holde skarpt øje med udgifterne. Jeg tror, det ligger i menneskets natur, og at det er en af den slags ting, der altid vil ske.”

Stan Liebowitz, professor i ledelsesøkonomi ved University of Texas i Dallas og forfatter til “Re-Thinking the Network Economy” (Amacom, 2002), er enig.

“Folk er optimistiske, når det går godt, og bliver så alt for optimistiske. Jeg har mistanke om, at de psykologiske faktorer spiller mere ind end de økonomiske. Vi ser stort på standarderne for kreditværdighed og investering. Jeg er ikke sikker på, at teknologien nogensinde vil kunne ændre på den udvikling.”

Nancy Kimelman siger:

“For investorerne gælder det kun ét spørgsmål: ‘Har du løjet for mig?’ Indtil investorerne atter har tillid til virksomhedernes regnskaber og ledelse, vil den fulde fremgang sikkert ikke indfinde sig – vi vil kunne se den, men den ligger langt ude i horisonten.”

David Stauffer er forfatter til “D2D (Dinosaur to Dynamo): How 20 Established Companies Are Winning in the New Economy.”