Undgå fem fejltrin i usikre tider

Når krisen kradser, kigger de fleste virksomhedsledere på muligheder for at tilpasse sig. Men hvordan? Her er fem reaktioner, der kan munde ud i alvorlige fejltagelser.

Foto: Colourbox.
Læs mere
Fold sammen
3. fejltrin
At prøve at redde virksomheden ved at satse på recessionssikre forretningsområder.

“Se efter vækst og erhvervelser, der rækker ud over og samtidig forbedrer kernekompetencerne,” siger Duck.

“Når konjunkturen begynder at vende, er det kun naturligt at spørge: ‘Hvad kan vi gøre, så den næste afmatning ikke rammer os lige så hårdt?’ Alle drømmer om at identificere recessionssikre forretningsområder – de områder, der altid klarer sig godt, selv når økonomien generelt ikke gør det. Det er da også værd at stræbe efter, men det kan bare ikke altid lade sig gøre. Derimod er det mere overkommeligt at vide, hvad man er god til, og endnu vigtigere at vide, hvordan man bygger på kernekompetencerne og bliver mere fleksibel.”

En virksomhed, der i høj grad satser på produkter, kan overveje at udvide forretningerne til at omfatte forbundne tjenesteydelser.

“En virksomhed, der fremstiller industrivarer, kan f.eks. hjælpe kunderne med at forbedre deres driftseffektivitet ved at tilbyde support, fjernovervågning eller en fuldstændig outsourcing af driften,” skriver vicedirektør Adrian J. Slywotzky og Richard Wise fra Mercer Management Consulting i en tidligere artikel i Harvard Business Review.

“Virksomheden kan måske hjælpe kunderne med at nedsætte risikoen ved at tilbyde forsikringsordninger eller produktionsgarantier. I de fleste brancher er der rig mulighed for at sætte sig ud over produktet og i stedet tage fat på næste trin i efterspørgslen.”