Undgå fem fejltrin i usikre tider

Når krisen kradser, kigger de fleste virksomhedsledere på muligheder for at tilpasse sig. Men hvordan? Her er fem reaktioner, der kan munde ud i alvorlige fejltagelser.

Foto: Colourbox.
Læs mere
Fold sammen
2. fejltrin
At antage, at den bedste måde at komme i gang på igen altid er at gå forsigtigt og gradvist frem.

Den traditionelle opfattelse om, at en overfladisk nedgang afføder en overfladisk fremgang, er forkert, mener Brian Wesbury, der er cheføkonom hos First Trust Advisors L.P. i Lisle, Illinois. Der er altid både en underliggende, langsigtet tendens og en mere kortsigtet trend i økonomien.

“Under recessionen (i 2001, red.) så vi en nedadgående kurve under en vækstperiode. Under de forhold er en negativ trend ikke så slem, mens en positiv tendens går i vejret som en raket. Så jeg tror, at virksomhedsledere, der undervurderer en økonomisk bedring, begår en fejl, hvorimod de virksomhedsledere, der løber en større risiko i dag, vil høste fordelene af det fremover.”

“Det er klogt sagt,” siger Charlie Tragesser, administrerende direktør i Polar Systems, der udbyder kommercielle netværk fra hovedkontoret i Portland, Oregon.

“Virksomheder, der er alt for tilbageholdende, vil ikke ekspandere, før de ser sikre tegn på, at udviklingen er ved at vende. Og den holdning kan koste dyrt.”

Der er to måder, hvorpå man kan tage initiativet under en økonomisk bedring: Nemlig at få fat i nye medarbejdere og konkurrenternes kunder.

“Efter en økonomisk afmatning tænker de bedste virksomheder på samme måde som en patient, der endelig er i bedring: ’Nu, hvor jeg ved, jeg overlever, gælder det livskvaliteten’,” siger Jeanie Daniel Duck, administrerende direktør for Boston Consulting Group og forfatter til “The Change Monster” (Crown Business, 2001).

Det betyder, at du passer på dine bedste medarbejdere, mens du samtidig har et øje på de eksterne kandidater.

“Hvad angår konkurrenterne, kan de stadig være ret sårbare. Nu er tiden inde til at vinde markedsandele ved at få fat i deres kunder. Du skal ikke holde dig tilbage fra at starte en offensiv, mens der stadig er nogle helt klare muligheder til stede,” siger Albert D. Bates, stifter af Profit Planning Group i Boulder, Colorado.