Ulf Piilgaard reklamerer for kriseramt koncern

Reklamen ligner virkeligheden uhyggeligt meget i markedsføringen af hvidvarekæden Skousen. Den kriseramte hvidevarekoncern kæmper for at komme på rette køl igen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

"Der kan sgu da ikke være profit i de priser." Sådan lyder det fra Ulf Pilgaard i en tv-reklame for hvidvare-selskabet Skousen, hvor han spiller direktør for den konkurrerende kæde og harcelerer over, at Skousen operer med "de rene kommunistpriser".

Og reklamen har vist sig, at ligge uhyggelig tæt på sandheden. Skousen har svært ved at få tingene til at hænge økonomisk sammen. Det viser det seneste regnskab fra Skousen Husholdsningsmaskiner A/S, der er holdingselskabet bag de mange hvidvare- og forbrugerelektronikforretninger.

Omsætningen er faldet fra 614 millioner kroner i 2008 til 484 millioner kroner i 2009, og årets resultat afslører en blodrød bundlinje med et minus på hele 18 millioner kroner mod minus 6 millioner kroner sidste år.

Betalingsstandsningen truer

Ledelsen skriver selv i beretningen at det ser sort ud med et resultat der er "markant dårligere end forventet", og holdingselskabet synger da også på sidste vers.

"Det kan blive nødvendigt at anmelde en betalingsstandsning i Skousen Husholdningsmaskiner A/S med henblik på at skabe den nødvendige ro for at maksimere værdien af selskabets aktiver," lyder det i ledelsesberetningen, hvor man også erkender, at der kan være kreditorer, der får fingrene i klemme.

"Skousens Husholdningsmaskiner A/S' muligheder for at honorere sine forpligtelser vil afhænge af, hvorledes en sådan afvikling forløber. Der er således betydelig usikkerhed herom."

Skousen-butikkerne kører videre

En afvikling af holdingsselskabet er dog ikke ensbetydende med et endeligt for Skousen, som vi kender det.

Driftsaktiviteterne i virksomhederne er blevet overført til selskabet Skousen Detail A/S, og selvom der også her er røde tal på bundlinjen foreligger der en redningsplan.

Den familieejede hvidvarekæde igangsatte sidste år en finansiel rekonstruktion, der blandt andet medførte at kæden i juli måtte lukke 14 butikker.

Regnskabet fra Skousen Detail A/S, der nu altså tæller driftsaktiviteterne i selskabet, viser en omsætning på 53,9 millioner kroner, og et resultat på minus 163.000 kroner.