Uklarhed fører kun til frustration blandt medarbejderne

Det er en leders ansvar at støtte op og have tæt dialog med en medarbejder, som er ved at gå ned med stress. Lige så vigtigt er det, at lederen får kommunikeret situationen til de andre i teamet, som mærker konsekvenserne i form af et øget arbejdspres.

Læs mere
Fold sammen

Sådan lyder rådet fra ledelsesrådgiver Trine Dilèng til sidste uges dilemma, der var til afstemning på Business.dk. Her havde en leder uofficielt ladet en stresset medarbejder arbejde på halv tid til stor frustration for resten af teamet.

– Når en medarbejder viser tegn på stress, er det vigtigt, at lederen spotter det, får talt med medarbejderen og igangsat forskellige tiltag. Lederen kan være med til at fjerne eller minimere det, der stresser, men det er også vigtigt, at lederen opfordrer medarbejderen til at tale med sin egen læge for at få en professionel vurdering af, hvad der skal gøres, og hvad der er den bedste behandling.

Lederen har indtil nu haft sit fokus på den stressede medarbejder, og det har betydet, at resten af teamet føler sig overbebyrdet og er godt trætte af overarbejde.

Trine Dilèng anbefaler lederen løsning to, hvor lederen opfordrer den stressede medarbejder til at gå til sin egen læge for at få vurderet stressen, men fremhæver vigtigheden af, at lederen også skal kommunikere til resten af teamet om det,der foregår, og involvere dem i mulige løsninger.

Når lederen er åben om situationen, skaber detstørre forståelse blandt medarbejdere både for deres kollegas og deres egen situation, og det skabermulighed for at finde fælles løsninger på den øgede arbejdsbyrde i teamet. Lederen skal derfor have overblik og vise opbakning til, at eventuelle opgaver kan sættes på standby for at forebygge flere stresstilfælde.

- Der er vigtigt, at lederen også involverer sin nærmeste chef, som kan være med til at prioritere og beslutte, om der skal tilføres yderligere ressourcer til teamet.Dialog og klar kommunikationer derfor lederens vigtigste værktøj til at skabe forståelse. Både kommunikation opad til og i teamet - og især dialogen med den stressramte medarbejder er vigtig. Uklarhed og manglende information fører kun til frustration i teamet, uddyber Trine Dilèng.