Ugens Dilemma: Din arbejdspukkel undervurderes

Du har arbejdet op mod 20 timer mere om ugen end normalt de seneste tre måneder. Produktionshjulene slår gnister samtidig med, at I desperat mangler flere medarbejdere. Men direktionen lader ikke til at være på vej med en løsning. Du er mellemleder. Hvad gør du?

Modelfoto: Colourbox. Fold sammen
Læs mere
Det går sådan set rigtig godt for virksomheden. I oplever en stærk vækst og ordrerne strømmer ind af døren. Men I mangler også medarbejdere, og det lader faktisk ikke til, at direktionen har tænkt sig at ansætte flere.

Som mellemleder kører du efterhånden på pumperne, og det samme gør dine medarbejdere. Hvad gør du – deltag i afstemningen og debatten om Ugens Dilemma, som Ledernes Hovedorganisation har lavet på baggrund af henvendelser fra sine medlemmer, der søger råd og sparring hos organisationen hver uge.

Ugens Dilemma
Du er en af fire afdelingschefer med reference til direktøren. Dit arbejdsområde dækker produktionen, og du arbejder normalt omkring 40 timer om ugen. Da virksomheden har haft stor vækst uden at kunne få ansat tilstrækkeligt med medarbejdere, har du arbejdet 50-60 timer pr. uge i snart tre måneder, mens medarbejdere også har taget en del overarbejde efter frivillig aftale. De øvrige afdelingschefer har også måttet arbejde ekstra, men ikke nær så meget som dig.

Du synes, at direktionen nu skal til at gøre noget ved ansættelsesproblemet – eller sige nej til flere ordrer. Forklaringen fra direktøren er, at det er svært at finde arbejdskraft, men du har en fornemmelse af, at direktøren har set det som en kærkommen mulighed for spare lønkroner i sidste kvartal, så årsresultat kan blive lidt bedre.





Business.dk forbeholder sig ret til, men er ikke forpligtet til, at redigere eller fjerne kommentarer fra debatter, der er:

- i strid med gældende lovgivning
- racistiske eller injurierende
- skrevet i en grov tone
- udleverer personlige oplysninger

Ved at kommentere accepterer du, at Business.dk herefter frit og fremover kan offentliggøre dit indhold i Berlingske Tidende, på www.business.dk eller andre platforme og medier, som drives af Det Berlingske Officin.