Ugens bedste Business-gossip

Her er ugens op- og nedture.

Kjeld Johannesen, direktør for Danish Crown. Fold sammen
Læs mere
Foto: HENNING BAGGER

Ugens opture

Svinebaronen takker af

Med 27 år på bogen takker Mr. Danish Crown, Kjeld Johannesen, nu af fra posten som øverste chef i den enorme kødkoncern.

De sidste år var man begyndt at hviske i hjørnerne om, at Kjeld Johannesen af naturlige grunde snart skulle erstattes.

Jobbet i Danish Crown har i den forbindelse været omtalt som et af de mest interessante i dansk erhvervsliv – i hvert fald når man ser på størrelsen af den store milliardkoncern, som Danisch Crown har udviklet sig til.

Kjeld Johannesen er om nogen manden, der har skabt Danish Crown. Han har fået samlet en branche – lidt ligesom man gjorde i MD Foods/Arla – så de danske svineproducenter i dag er stærke og har et stort internationalt selskab som motor for branchen.

Og så kan man sige, at alt handler om volumen og for lidt om kvalitet i svinebranchen. Men størrelse tæller altså, når man skal overleve, og det har Kjeld Johannesen erkendt for længe siden.

Gyldne blå blink

Som juniorredaktør er dét at være misundelig på Gossip-chefredaktør Hansen en evig tilbagevendende del af hverdagen. Misundelse over hans firmabil. Hans løn og hans options- og warrant-ordning. Han bliver simpelthen forgyldt på alle måder.

Mon ikke visse i lille Danmark også er misundelige over den økonomiske gevinst, som Falck-direktør Allan Søgaard Larsen står tilbage med. Han omtales som en af Danmarks rigeste direktører – angiveligt med aktier for omkring 500 mio. kr. – og det er en formue, som blev skabt med et første køb af aktier for omkring fem millioner kroner i 2004.

Siden er Falck vokset og vokset under Allan Søgaards ledelse, og med væksten er også fulgt vokseværk i værdien af hans aktier og warrants. Det hører med, at han og kollega Morten Pedersen siden har investeret yderligere store beløb i at købe flere aktier i Falck. Men bundlinjen er, at Søgaard og Pedersen er blevet forgyldt af de blå blink.

Skattechef med mange liv

Ja, jeg ved godt, at det var i sidste uge, at Skat-chef Jesper Rønnow overlevede i sit job.

Men netop dét, altså at Jesper Rønnow faktisk overleve den udrensning af ledere, som Skat nu er blevet udsat for, er grunden til, at han nu skal fejres som en vinder.

Nu kan sejre jo også være sur-søde – således også her. At han overlevede, overraskede mange, inklusive den lille redaktion her på Gossip. Men det viser, at Jesper Rønnow er i stand til at forklare sig. At han har været i stand til opstille en plan, som man nu må formode, at han kun har et forsøg til at blive succesfuld med.

Det bliver en tur op ad bakke for Jesper Rønnow. Han er manden, der skal skabe nye strukturer i Skat. Og så skal han genskabe tilliden til Skat i befolkningen. Det sidste bliver uhyre vanskeligt – nogle vil mene umuligt. Men Rønnow står med hånden på kogepladen og kan kun overraske positivt.

Ugens nedture

Fin pris blev til øv-sag

En forholdsvis lille sag risikerer at ende på DI-topchefen Karsten Dybvads bord og derfra vokse sig stor og problematisk. Det handler om en patentsagsstrid mellem to af DIs medlemmer, GN Resound og ærkerivalen Oticon. Det er ikke usædvanligt, at to konkurrerende virksomheder kommer op at toppes. DI bliver dog nu meget direkte hvirvlet ind i sagen, fordi DI har suspenderet en prestigefuld pris, Produktprisen, som blev tildelt GN Store Nord på DIs årsmøde i 2014. DI er tilknappet om sagen og nøjes med på DI-hjemmesiden at henvise til en midlertidig retsafgørelse som baggrund for at tage prisen tilbage fra GN.

Og vupti, så har vi balladen. Netop GN Resound og Oticon er i forvejen ikke de bedste venner, slagsmålet om prisen udstiller denne kamp, givetvis med mange underliggende dagsordener. Gad vide, om DI har tænkt tingene helt igennem, inden DI tog stilling. Der er i hvert fald uro i medlemskredsen.

Postmand Per går amok

Kan du huske Postmand Per, det røde postbud, som cyklede rundt med breve og småpakker? Nå, ikke? I så fald er det ikke så sært. Den rare postmand er (næsten) forsvundet fra gadebilledet, forvist til de evige postmarker af den digitale post. Så grelt står det faktisk til med postforretningen i Danmark, at der nu er varslet gigantiske portoforhøjelser. For visse forsendelser, de såkaldte A-breve, stiger prisen pr. brev fra ti til 19 kr. – en 90 procents stigning.

Man skal ikke mange år tilbage, før en portoforhøjelse på 25 øre fik mediemøllen til at gå i selvsving med kritik af Post Danmark. Nu hedder det PostNord, og ingen løfter et øjenbryn over en portoforhøjelse på 90 procent. Henning Christensen, chef for PostNord Danmark, forsøger da også i bedste spin-stil at bagatellisere forhøjelsen. Herregud, det er jo kun tre kroner om måneden pr. husstand, lyder det således fra det tidligere postvæsen. Nå ja, og så tilbage til virkeligheden.

Probana på krigsstien

Peter Sonne Joensen er enten en modig mand – eller en meget presset mand. Fornyet blæst omkring konsulent- og kursusudbyderen Probana, som Sonne Joensen står bag, har skabt så meget vrede hos nogle af de store kunder som Novo Nordisk, Novozymes og Siemens, at Probana-manden har valgt en strategi med at gå efter struben på sine nu tidligere kunder.

Det fyger med stærke beskyldninger om gensidige løgne. De nu tidligere kunder er mildt sagt godt gale i skralden over, at Probana – ifølge disse kunder – aggressivt og uden forudgående aftale med virksomheden går efter disse selskabers medarbejdere som kunder i Probana-butikken. Peter Sonne Joensen på sin side afviser alt.

Probana er en privat kursusudbyder, som må formodes at skulle leve af sit gode ry og rygte. Det synes at være lidt op ad bakke for tiden. Under alle omstændigheder er det en ganske alternativ form for markedsføring fra Sonne Joensens side.