Udryd mistanken om pjæk

UGENS DILEMMA: Frygter du, at en af de ansatte skulker, når han siger, han arbejder hjemme, skal I tale sammen om det. Der kan jo være en god forklaring på, hvorfor medarbejderen ikke har svaret på mailen og telefonen.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hvis det lader til, at en medarbejder snupper sig en ekstra fridag under påskud af at arbejde hjemme, er der god grund til at tage fat i den ansatte. Men gør det med et åbent sind, for der kan være masser af gode forklaringer på, at medarbejderen ikke ser ud til at være til rådighed på en hjemmearbejdsdag.

Sådan lyder rådet fra ledelsesrådgiver Trine Dilèng, Ledernes Hovedorganisation, i Ugens Dilemma.

Dilemmaet lyder, at du som leder af et team vidensarbejdere får mistanke om, at medarbejderen Lauritz reelt ikke arbejder, når han sidder derhjemme, fordi han ikke svarer på dit telefonopkald og en anden kollega tidligere har sendt en vigtig mail uden at få fat på Lauritz.

»Ledelse af videnmedarbejdere og adgang til hjemmearbejdsdage går hånd i hånd med en virksomhedskultur, der bygger på »frihed under ansvar«. Kontrol og mistro hører ikke hjemme her. I det konkrete dilemma gælder det derfor for lederen om at undgå fortolkninger og holde sig til facts,« siger Trine Dilèng, der derfor anbefaler lederen den første løsning, som er at kalde Lauritz ind til en samtale, hvor han får mulighed for at fortælle, hvorfor han ikke har været til at træffe på sine seneste hjemmearbejdsdage, som hver fjerde af læserne på Business.dk da også har valgt som deres foretrukne løsning.

Behov for arbejdsro



»Der kan være mange gode grunde til at Lauritz ikke har besvaret telefonen. Måske har han »trukket stikket ud« for at kunne fordybe sig i en rapport eller en ny undersøgelse. Måske ved han slet ikke, hvornår og på hvilken måde det forventes, at han er tilgængelig,« siger Trine Dilèng.

Ifølge hende har mange arbejdspladser med videnmedarbejdere ordninger, der gør det muligt for de ansatte at arbejde hjemme. Det giver de ansatte større fleksibilitet i en travl hverdag og mulighed for fordybelse, når det er nødvendigt, forklarer hun.

Gennemgå retningslinjer



Men ordningen er kun succesfuld, hvis forventningerne til hjemmearbejdsdagen er afstemt mellem lederen, medarbejderen og kollegerne.

»Derfor vil jeg også anbefale lederen at gennemgå retningslinjerne for hjemmearbejde på næste afdelingsmøde, så alle kender dem,« siger Trine Dilèng og henviser til den anden valgmulighed, som halvdelen af læserne har peget på.

»Ledelsesmæssigt kræver hjemmearbejdsordninger to overordnede ting: Dels gensidig tillid mellem leder og medarbejder, dels klare retningslinjer for, hvordan hjemmearbejdsdagen kan benyttes,« siger Trine Dilèng.